Jordspyd og installation(evt. en elektriker)

Hej alle!

Vi har et hus der er opført i 1971. I 1980 fik de tidligere ejere opført en udstue lavet i samme stil som resten af huset, med isoleret tag, gulv samt vægge. Det vil vi super gerne lave om til noget lidt smartere og dertil skal vi gerne have lavet strøm derude.

Vi overvejer at trække strømmen fra vores tilstødende soveværelse - problemet er dog at disse installationer er lavet i 1971, og derfor er det ikke lovpligtigt at der er jord. Det er det dog i reglerne at huse opført EFTER 1975.

Nu tænker jeg dog, at vi kan montere to stikkontakter(m. jord) - trække strømmen ind i soveværelset og udskifte den nuværende stikkontakt i soveværelset, med en ny stikkontakt(m. jord) samt banke et jordspyd ned udenfor soveværelset - dette ville gøre at jorden er tilsluttet til den gamle installation fra 1971, men samtidig er de nye stikkontakter, der sidder i bygningen fra 1980 lovlige.

Er dette lovligt, eller skal det laves på en anden måde? 

Mvh

Emil

Hej alle! Vi har et hus der er opført i 1971. I... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et loftrum man kan komme op til, så koster det ikke meget at trække en kabel ud til denne del alene. At slå spyd ned og få den forbundet korrekt, tror jeg vil være vanskeligere. Desuden kan den godt komme til at "se dum ud" Men det er jo ikke det du spørger om, OG JA DET ER LOVLIG.
Jeg er så ikke helt klar over om man SKAL (4-5 år gammel regel) udskifte HFI til et HPFI relæ. Men det er en god ide. Inden for det sidste par år har jeg et par steder erfaring med at det virker meget bedre. Deres gamle HFI slog fra bare Peter Tannev nævnte orden torden i vejrudsigten. Efter udskiftning har der ikke været et eneste udfald. Det ene sted med ældre pillefyr, og det er træls når der jævnlig er strømsvigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis