fabrikation af pølser.

Hej til Jer.

Jeg har planer om at forsøge mig udi pølsemageriet. I den anledning kunne jeg tænke mig om der var nogen som ville dele nogen erfaringer angående: især hvor lidt fedt kan man nøjes med og alligevel få en fornuftig bindefars. Også gerne nogen opskrifter med mængde angivelser. sådan her til en start.

På forhånd tak.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke komme med opskrifter, men du skal huske at fedt er nødvendig for at hjernen og kroppen kan fungere. Man skal ikke være alt for fedt forskrækket.
Men i en almindelig "kødpølse" er der stort set kun fedt. Det røde er bare farvet fedt. Det kan man naturligvis reducere, men under 50 % fedt samlet set, tror jeg det bliver for tørt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand.
Det er korrekt at kroppen har brug for fedt, men med en normal dansk mad tror jeg at man kan skære ret meget ned på fedtet uden at komme i underskud. Håber sandelig at jeg kan få fedtprocenten under 25.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
du kan reducere fedtet en hel del ved at erstatte en del af det med kogte kartofler.
en anden ting, eller lidt for meget væske i dem en lidt for lidt, de bliver ret tørre eller og svære at få igennem stopperen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Min gamle fader lavede spegepølser med 7% fedt, den var hård som en knippel, men smagte godt.

Prøv og se om du kan opstøve Georg Kringelbachs " Salte- og røgebog"
https://www.google.com/url?sa=i&...8985201576
Den har pølseopskrifter som alle er for fedtfattige.

Hvis man køber Oschätzchens krydderiblandinger, mener jeg at der står kød/fedt/vand forhold på.

Rettelse: Opskrifterne står på deres hjemmeside.

<a href="http://www.otz.dk/Default.aspx?ID=683&amp;M=Shop&amp;PID=3564&amp;ProductID=4442" onclick="window.open(this.href, '', 'resizable=yes,status=yes,location=yes,toolbar=yes,menubar=yes,fullscreen=no,scrollbars=yes,dependent=no'); return false;">http://www.otz.dk/Default.aspx?ID=6...uctID=4442</a></p>


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hej
Og tak for svar. Den der kringelbach bog har jeg haft lånt engang, det kan være jeg skal låne den igen. Jeg fik "pølsebogen" af Steen Larsen i julegave. Noget som jeg synes er interessant er at Sten Larsen slet ikke operere med begrebet bindefars. Hvis man ser bdr Prices "en ristet med det hele" så mener de at det er alfa og omega med sådan en bindefars hvor man laver en emulsion af fedt kødlim og vand for at pølsen ikke skal blive tør. Jeg har planer om at lave en røgeovn, men vil i første omgang holde mig fra spegepølse, da det er en fermenteret, røget ikke opvarmet pølse

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
en ting jeg i alt fald vil anbefale, er at glemme kenwood køkken rørepinde, de kan ikke bruges til meget i pølsemageri.
Så skal du ud og se på udstyr så kan det godt svare sig at gå op i en bedre klasse.

Har selv en kenwood chef, og den er ikke meget værd i den henseende.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 04-02-2016 20:31
en ting jeg i alt fald vil anbefale, er at glemme kenwood køkken rørepinde, de kan ikke bruges til meget i pølsemageri.
Så skal du ud og se på udstyr så kan det godt svare sig at gå op i en bedre klasse.

Har selv en kenwood chef, og den er ikke meget værd i den henseende.

 

Jamen det bliver jo interessant at se hvordan det går. tror lige jeg prøver inden jeg kaster den på lossepladsen

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
det kan du også roligt gøre. de kan skam også godt, men nøj de skal arbejde for at klare det.
Jeg plejer at starte grill sæsonen med at lave 15kg grill pølser. det tager 6 timer.
Da jeg stod i lære lavede jeg det dobbelte på 45 minutter max.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Når du skal til at bygge røgeovn, så giv lyd fra dig. Jeg har en stående, som er så stor og tung at man kan koldrøge om sommeren... Så kan du i hvert fald få en ide om hvordan man ikke skal gøre, hvis du vil varmrøge.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Vi har et venne par der kommer fra Bosnien. De havde slagter forrretning under krigen der. Her i Danmark har han flere gange lavet pølser som blev lufttørret. Første gang han lavede det stod han i lejligheden med mange kg kød, og en opskrift fra Bosnien. Begge børn hjalp med "et bjerg" af hvidløg som de sad på gulvet og pillede. Da det hele var færdig var pølserne næsten uspiselige, de havde overset at de hvidløg de brugte i Bosnien, kun var halvt så stærke som dem man har i Danmark.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis