El fejlfinding

Jeg har en mærkelig fejl jeg ikke kan komme videre med.

Min markise (230V) får ingen strøm (har målt ved dens samlingsdåse ude ved markise kontakten). Den sikringsgruppe som markisen kører på har alle sikringer intakt. Fra sikringsgruppen ser det ud som om der kun kommer et 5 leder kabel ud.

Vores opvaske maskine kører på samme sikringsgruppe og den virker. Den bruger kun en fase (230V) men er koblet til en 400V stik hvor jeg har målt at alle faser virker. I stikdåsen for opvaskemaskinen er der kun et 5 leder kabel.

Så der er strøm ved sikringsgruppen, men ingen strøm ved samlingsdåsen for markisen ergo må fejlen være imellem disse punkter.
Fra sikringsgruppen (ser det ud som om der) kommer en 5 leder kabel ud. Men der er 2 "aftapningspunkter" (markise og opvaskemaskine) ergo må der være en fordeling et ukendt sted.
Kablet ved markisen forsvinder ind i væggen og jeg kan ikke følge den. Markisen er i modsatte hjørne i forhold til el tavlen.

Hvordan fejlfinder jeg videre på dette ? Der er muligvis et skjult fordeler samling et eller andet sted hvor fejlen er eller også er der fejl i selve kablet til markisen.

Jeg har en mærkelig fejl jeg ikke kan komme videre... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må hellere tjekke alle dine lamper og stikk. i nærheden af markise, altså om de virker. Er der nogen der ikke virker kan det hænde at ledning er samlet i en af disse dåser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af PinkHenrik på 04-10-2015 20:11

Hvis tavlen sidder i kælderen, ville det være normalt at trække kablet op i stueplan (går ud fra at opvaskeren står i stueplan) og så fordele det ud.
Noget kunne tyde på at man har sat markisen op senere og så har man "lige" snuppet noget strøm fra den nærmeste dåse man kunne finde... jeg ville nok aldrig havde sat de 2 ting, på samme gruppe.
Der er desværre ikke nogen nem løsning... du er nød til fyssisk at finde samlingen.

 

Har du nedsænkede lofter i stueplan? for der oppe under, kunne der godt gemme sig en dåse...

 

Vores vaskemaskine (har tidligere skrevet opvaskemaskine, min fejl) står lige ved siden af el tavlen i bryggers nede i kælderen. Markisen er desværre ikke nærmeste dåse, men den er eftermonteret, så jeg tænker gad vide hvor de har taget strømmen fra. Har ikke nedsænket lofter

 

Skrevet af ev elmand på 04-10-2015 20:16

Som Fabrin skriver så er polsøger ikke meget værd i dette tilfælde. Men siger at den lyser "bare man stikke den i røven på en murerarbejdsmand" ! ! !
 

 

Ha ha ha, men det skal være en murerarbejdsmand, ellers lyser den kun svagt 

Nu kan det jo også være nullen der er hoppet af, og den kan heller ikke måles med en polsøger (uden at bruge cowboy triks)...  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af ev elmand på 04-10-2015 20:16
Du skriver at garage også kører på samme gruppe, og at det heller ikke virker. Så der kan meget nemt være en samledåse over garage lampen. Den viser sig måske først nåd lampen er taget ned.
Som Fabrin skriver så er polsøger ikke meget værd i dette tilfælde. Men siger at den lyser "bare man stikke den i røven på en murerarbejdsmand" ! ! !
Men helt konkret kan den sagtens lyse på en fase selv om sikring er sprunget, strømmen kan komme baglæns igennem en anden forbruger

 

 

Jeg er rimelig skarp på el føring for tavlen, da garagen blev bygget for en 7-8 år siden. Og al garage lys tager strøm fra samme samledåse som markisen tager strøm fra. Din bemærkning om polsøger er noteret, jeg bruger et voltmeter i fremtiden. Men bemærk at polsøgeren lyser ikke. Der mangler fase ude ved dåsen ved markisen.

 

Hmm hvis du har en samledåse hvor garagen og markise er taget fra er det vel det første sted man skiller ad...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 04-10-2015 20:27
Hmm hvis du har en samledåse hvor garagen og markise er taget fra er det vel det første sted man skiller ad...

Og som jeg skrev i mit første indlæg så var det det første sted jeg checkede.

Nevertheless, en af jeres indlæg gav mig en ide, og det viser sig at være en fejl 40. Der var en simpel kontakt skjult bag gardinerne som bruges til at slukke for al strøm udendørs, og denne havde nogen afbrudt strømmen ved. Jeg havde glemt alt om denne kontakt (og jeg har boet i huset i 10 år, men aldrig brugt kontakten). Og så har jeg brugt hele weekenden på at pille loft brædder af, isolering af, rode rundt på loftet - og så var det en skide kontakt

Da jeg læste at "strømmen sikkert er taget fra nærmeste dåse" slog det mig at der er en kontakt placeret lige der hvor kablet fra markisen går ned i væggen.

Så jeg bukker og takker for hjælpen

 

 

Jeg har nu nærlæst det lidt igen. Garage er først nævnt i 3. indlæg. Men lige meget med et. Du har haft en "hyggelig week end" Og glemmer nok ikke den afbryder igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det kan være nogen trøst, så er du ikke den første, der har lavet det nummer. Men noget andet afbryder den omtalte afbryder virkelig for lyset i din garage?

Har du overvejet at udskifte afbryderen med en med nøglebetjening ​.

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 04-10-2015 22:17

Hvis det kan være nogen trøst, så er du ikke den første, der har lavet det nummer. Men noget andet afbryder den omtalte afbryder virkelig for lyset i din garage?

Har du overvejet at udskifte afbryderen med en med nøglebetjening ​.

 

Nja, jeg lader det være, og så må jeg være obs på det (eller gentage møllen igen om 10 år ) Hold øje med LDS, tilsvarende indlæg forventet om 10 år

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis