Drejebænk edm 350 Rotwerk

Hej ,er der nogle som ved om denne bænk er OK ,til at dreje mindre ting i stål/ jern,og hvilken type stål/ jern skal jeg undgå ,når jeg bruger hårdmetaljern til drejning.Jeg er helt ny inde for metal drejning,men har dog drejet i træ i 1 års tid.Dette handler kun om hobby småting,så der er jo begrænset hvad maskinen magter.På forhånd tak.


J.J.Larsen
Hej ,er der nogle som ved om denne bænk er OK ,til... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nogle i denne streng føler det åbenbart som deres livsværk at nedgøre Rotwerk drejebænken, man benytter sig gerne af usandheder eller i bedste fald, taler mod bedre vidende som feks det medlem som skriver at ledeskruen på Rotwerk er en ganske almindelig skruegevind. Nu kan det selvfølgelig være at jeg skal have min viden om gevind korrigeret, men så vidt jeg ved,  har et almindelig gevind skarpe/spidse gevindgænger hvorimod  trapezgevind er flade på toppen af gængerne. Det kan også være at jeg skal have pudset mine briller eller måske have nogle nye, men så vidt jeg kan se, så har den afbillede ledeskrue gevindgænger der er flade på toppen og skulle så efter min ringe viden være et trapesgevind. Ledeskruen på billedet er ledeskruen på min Rotwerk EDM 350 DR drejebænk så jeg syntes at man skal undlade at udtale sig om noget man ikke ved noget om og ikke har undersøgt før man udtaler sig ellers kan man let blive regnet for utroværdig. Det andet billede viser en medløbende borepatron jeg har lavet på min Rotwerk EDM 350 DR. Jeg havde kun borepatronen og kuglelejet, resten er lavet på bænken heraf MK2 konus dornen og kapslen samt en tap hvor der er slået skåret gevind i den ene ende og drejet glat i den anden ende. Kapsken er drejet så nøjagtig indvendig at kuglelejet lige kunne presses ind og ligeledes med tappen som er skruet i borepatronen og hvor den glatte ende også er så nøjagtig at den skulle presses ind i kuglelejet. Det gør man ikke på en bænk som er noget bras og dingelværk som en skrev, dingelværk bare fordi han skulle justere de 3 små justerskruer på slæden, noget der ikke skulle være noget stort problem for en fagudlært maskinarbejder, jeg syntes at det er meget hyggeligt, men kalde bænken for noget ubrugeligt dingelværk på grund af den bagatel syntes jeg er langt ude og antyder kun, at kun det jeg har er det rigtige. Jeg har ikke noget imod at man kritisere min drejebænk, men så skal kritikken være berettiget, at kritisere den bare fordi den er lille syntes jeg ikke har noget med sagen at gøre, nogen har brug for og plads til en stor drejebænk og det har jeg fuld forståelse for, men andre som jeg, har måske ikke så meget plads og ikke brug for en stor drejebænk, jeg har aldrig i de over 30 år jeg har haft en drejebænk, haft brug for at dreje noget der bare tilnærmelsesvis er 75 mm i dia og 350 mm i længde så en Rotwerk er fin til mig.

Med venlig hilsen Volmer.

 


VH

Ja som jeg husker det var der trapetz/flad-gevind på ledeskruen, på den Rotwerk jeg kikkede på, men den havde almindelig gevind på spindlen til tværslæden..
Den sprit nye Rotwerk jeg kikkede på, havde udover sløre i slæderne også slør i håndtagene til hoved og tvær-slæde det kan man nu ikke justere væk med 3 skruer.(og hovedslæden er nok alligevel ikke til at justere?)


Men hvorfor tror du trådstarteren skiftede sin ½ år gamle Rotwerk ud, men en meget ældre Engelsk drejebænk, i ca samme størrelse, vel næppe fordi han var tilfreds med den?

Men håber da han kommer på banen, og fortæller om årsagen til skiftet...

Det er da godt at du er tilfreds med din Rotwerk, og dækker den de krav du stiller er det jo fint.


Derfor kan jeg jo godt have den holdning, at det er noget dingelværk,og  jeg ikke kunne drømme om at anskaffe sådan en.
Skulle jeg have haft brug for en drejebænk i den størrelse, ville jeg kikke på en emco compact 5 eller lignende.


Men jeg ville ikke kunne nøjes med at kunne dreje op til ø 50 mm.


Det største emne jeg har lavet på min Boxford, er nok et lejehus, som var ø 90 mm udvendigt og 170 mm langt, med kuglelejepasninger i begge ender, og en tilhørende aksel ø50 x 250 mm drejet ned med div pasninger mv.
Jeg har lavet større emner som, flancer og lignende, men de er jo typisk kun 10-20 mm brede, og så op til knap 200 mm i diameter.


Vi prøver igen, i morgen --
Jamen det er da godt at du er glad for din maskine.
Nr det nok over 10 år siden jeg sidst så en Rotwerk på en messe, og den havde helt sikkert standardgevind på forsætteren og ledeskruen.
Men det kan da sagtens tænkes at den er blevet opgraderet siden da og det kan du jo kun være glad for.

MvH,

Bent.
Annonce
Hej alle jer jerndrenge,jeg var aldeles nybegynder for 7mdr siden når det gælder metal drejebænke.Jeg turde ikke købe en brugt bænk,da jeg ikke havde nogle anelse om hvad jeg skulle kikke efter på en brugt, derfor valgte jeg at købe en ny rotwerk edm 350 dr bænk, som jeg har været godt tilfreds med.Jeg har lavet mange småting på bænken,det samme som Volmer med stor nøjagtighed, det kræver det jo når man skal tilpasse til kuglelejer,desuden har jeg drejet en ø 160mm planskive ud af et stort h jern,det tog sin tid men jeg fik det gjort,tiden betyder jo ikke så meget når man er pensionist, vi arbejder jo ikke på akkord.Med hensyn til mit salg af rotwerken var det ikke fordi jeg var utilfreds med bænken,men en myford er jo en klasse op og jeg fik et godt tilbud på myforden,den vejer jo det dobbelte af rotwerken.Jeg vil sige at det eneste jeg var utilfreds med på rotwerken var digital udlæsning,på langs og tværs , den ene gik i kludder med displadet, men den fik jeg da byttet.Myforden er jo heller ikke uden små fejl,da jeg skulle tilpasse min planskive til myforden,blev planskiven ikke plan , men havde en svag krumning på 50 hundreddele på de 160 mm ø,men det kan jeg måske rette,det var lige som om at tværslæden ikke kører vinkelret på motordokken,har nogle en ide om hvordan jeg retter dette problem,tilsynladende
kan tværslæden ikke justeres denne vej,så er der vil kun motordokken som skal rettes eller hvad?Tusinde tak for de lærerige indput man får fra jer, det er super for en amatør

J.J.Larsen

Skrevet af je_ns på 20-02-2016 15:11

Når den ikke drejer plant, kan det skyldes drejebænken ikke er rettet op.
Jeg kender ikke en Myford i detaljer, men nogle drejebænke kan hoveddogen drejes, som vist på denne video.

www.youtube.com/watch?v=GErhXyUb2Go


Kan den ikke det er du nødt til at "vride" vangerne, det kræver så bænken er skruet fast til et solidt fundament, eller den er stor og tung..

Her hvordan du "vrider " i vangerne..

www.youtube.com/watch?v=XZP0o06gsco

Men prøv at spænde en solid aksel op, med 100-150 mm frit udhæng (uden pinolstøtte), så drejer du et par små spåner, så emnet er drejet rent, og med så lille næseradius som muligt.(vær opmærksom på, at emnet ikke bøjer af i den yderste ende, det kan godt snyde)
Så skulle akslen gerne have samme tykkelse i begge ender, har den ikke det skal drejebænken rettes op.
Jeg drejede lige en aksel på den måde, med 125 mm udstik i Boxforden, her var forskellen 5/1000 mm
Den drejer også fint plant, ikke noget at se, hvis man holder en hårlineal over, og kikker op mod lyset.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns
Min Rorwerk har også trapezgevind på slæderne så det er måske noget nyt som Rotwerk er gået over til, på min Rotwerk fræsemaskine er spindlerne i krydsslæden også trapezgevind, den er 6 år gammel.
Du har ret i at der er lidt slør i håndtagene til slæderne, jeg troede egentlig at det var normalt, når man drejer slæden tilbage, så drejer man den jo bage lidt længere tilbage og så frem igen til målet, jeg mener ikke at det har indvirkning på tilspændingen da emnet man drejer i jo vil prøve at presse skærestålet tilbage og det kan ikke lade sig gøre. Jeg har engang set på youtube en film hvor en mand tegnede og forklarede hvorfor der er lidt slør i slædetilspændingen, det lød som om det er normalt. Er der nogen drejebænke hvor der er omgående respons så snart man bevæger håndtagene, jeg er jo ikke fagmand og har kun prøvet de 2 drejebænke jeg har og har haft, men du har jo sikkert prøvet en masse bænke, så hvad er normalt.

VH
Ja der er altid lidt sløre "frem og Tilbage" som skylden den smule slup, der er mellem spindlen og spindelmøtrik. (det er kun maskiner med kuglespindler der ikke har det.)
Men når man køre den rigtige vej på mål, betyder det ikke noget.
Det var nu ikke den slags slør jeg mente, men lejet i selve håndtagene der var sløre i.

Vi prøver igen, i morgen --
Lad være med at rode med at dreje spindeldokken indtil du ved hvad der er galt!
Hovedspindelen skal være parallel med vangerne, både vandret og lodret. Punktum!
Og at begynde med at vride vangerne er en invitation til katastrofe.

Bent.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis