for højt el-forbrug

Min datter bor alene med 3 børn (til leje) i et renoveret husmandssted ude på landet. Hun har et brændefyr (centralvarme) der hedder ORLAN SUPER Gasogen kedel til træ - fra 18 - 25 kW.

Hun har et meget højt el-forbrug, ca. 11000 kwh/år.  Hun mener selv at det er fyret der har skylden. De har gulvvarme og radiatorer. Fyret bruger jo el- når det pumper vandet rundt.

Jeg er ikke sikker på at det er fyret.

Mit sprørgsmål til LDS: Hvor får man professionel rådgivning til dette. Er det den lokale elektriker eller hvad? 

mvh.

Janne

Min datter bor alene med 3 børn (til leje) i et... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det eget husvandværk, en hydrofor bruger vel også en del strøm

eller er der en brønd pumpe der evt er defekt i flyderen så den kører hele tiden, dette har vi selv prøvet i sommerhuset og det kostede en del inden fejlen blev fundet

hvordan er elvanerne i huset
Som elektriker har jeg set smeltede varmelegemer en del gange, og de bruger MEGET strøm hvis de får forbindelse igen. Normalt er et varmelegeme på 3kW, men smelter det, og får forbindelse igen med kortere varmetråd får du et højere forbrug, og det vil være op til 11kW på en 16A gruppe. 11kWx24timer=264kW/t
fyret i sig selv bruger ikke meget el, men en gammel cirkulationspumpe sammen med et par patroner i vvb. Da det er et fastbrændselsfyr, går det vel ud en gang imellem, og så slår patronerne til i vvb. de bruger ca 3kw. Og er det så en gammel gavtyv af en beholder din datter har - dvs uden særlig isolering og tyve gange å stor som nødvendigt - ja,m så er der ekstra forbrug der også .For øvrigt er der nok en åben ekspansionsbeholder til fastbrændselsfyret, de æder en del varme, som skulle ind i boligen. Og sidst - 3 børn forbruger gevaldigt, tre glemte halogener hver nat tar lige 150 watt i timen!

 

Nu har du ikke postet et billede af el tavlen, men hvis selve el-måleren er en af de gamle mekaniske (Ferraies) kan årsagen være at dem måler forkert, dvs kører/tæller alt for meget ift. elforbruget. Sådan en el-måler indeholder en magnet som holder igen på drejeskiven, men mister denne magnet noget af sin magnetisme, hvilket ikke er unormalt i løbet af 30år +  som disse måler typisk har  været installeret, roterer skiven hurtigere end den skal og tæller derved for meget.

Det er ikke noget el-selskaberne gerne indrømmer og de har da også efterhånden  fået udskiftet de fleste mekaniske målere til elektroniske (og bortskaffet beviserne...) Det faldende forbrug forklarer de med at folk er blevet mere bevidst om deres el-forbrug...

Målefejlen er procentvis, så i de 11000KwH.  kan der sagtens gemme sig flere tusinde KwH. som reelt ikke er forbrugt.

 

En simpel test.

Man kan selv slukke for alt el-forbrugende i huset og derefter belaste med en kendt belastning, f.eks en 1000W (1KW) brødrister eller halogen arbejdslampe. Med et kendt strømforbrug tæller man omgange på måleren samtidig man tager tid med et stopur. Så  kan man regne sig frem til om en KwH vil passe med tiden/omgangene. aht måleusikkerhed, så tæl f.eks 15 omgange og divider tiden med 15, så har du en rimelig sikker tid for 1 omgang.

 

 

Jeg har fået tilsendt et par billeder, men de viser nok ikke så meget, men det ser jo lidt gammelt ud. (vedlagt)

Vi har lånt et sparometer, og jeg prøver at få min datter til at aflæse mellem pasning af  et par hunde og 3 børn. Så vidt jeg kan se bruger fyret ca 5 kwh på et døgn.

Hun bruger totalt ca. 35 kwh lige nu, hvilket jo svarer til de 11000 på et år. 
Nu går vi på jagt efter andre syndere, jeg er desværre ret sikker på at det er dårlig vaner også, men alligevel??

Tak for hjælp. Historien er ikke slut endnu.

 

Annonce
Skrevet af Janne på 29-04-2015 21:44

Jeg har fået tilsendt et par billeder, men de viser nok ikke så meget, men det ser jo lidt gammelt ud. (vedlagt)

Vi har lånt et sparometer, og jeg prøver at få min datter til at aflæse mellem pasning af  et par hunde og 3 børn. Så vidt jeg kan se bruger fyret ca 5 kwh på et døgn.

Hun bruger totalt ca. 35 kwh lige nu, hvilket jo svarer til de 11000 på et år. 
Nu går vi på jagt efter andre syndere, jeg er desværre ret sikker på at det er dårlig vaner også, men alligevel??

Tak for hjælp. Historien er ikke slut endnu.

 

 Det er en elektronisk måler, så el-forbruget er nok korrekt, så I  må på jagt efter strømtyven. Et døgnforbrug på 25KwH ( uden fyret) er noget højt

Er der en trykknap på el-måleren så man kan trykke og se aktuelt KW forbrug ? Så kan I slukke for sikringsgrupperne enkeltvis og se el-forbruget for de enkelte sikrings grupper.

 

Har i tjekket om i har fjernaflæsning af strøm måleren?
Hvis Ja, så er div. el-selskabers apps til telefoner ganske gode til at observere hvornår man har sit forbrug, da de kan vise det på time-basis, dog "kun" op til midnat/morgen den aktuelle dag.

Jeg har 4 hjemmeboende børn i en 4-værelset lejlighed, hvor vi har et forbrug på ca. 3200kWh om året.
I mit hjem er det vores 55" TV der er den største strømsluger. 135W når det er tændt, hvilket det var MEGET, lige ind til vi droppede TV-signalet, og kun kører med Netflix + Viaplay. Herefter er det tablets og bærbare der har overtaget, og de bruger tilsammen mindre juice end den ene tossekasse.

Kig på hvilke pære du har i din belysning. At have halogen giver godt med lys, men det sutter godt nok også meget strøm. Skift over til lav-energi eller LED pærer, det vil hjælpe meget på el-regningen, især i ungernes senge-lamper og/eller de lamper der står tændt natten over, hvis ungerne er mørkeræd.

Tjek om fryser + køleskab står på "super", det suger også MEGET strøm.
Brug en el-kedel frem for komfuret til at koge vand til te/kaffe
brug en kombi-ovn (micro + konvektion) i stedet for den store ovn til madlavningen når det er små portioner. En kylling eller flæskesteg kan også klares i den lille ovn frem for den store, så de 2-4000kr en kobi-ovn koster kan godt tjene sig selv hjem på reduceret el-brug ved at bruge en lille frem for en stor ovn.

 

I det forrige hus havde vi et par loftlamper: Der sad 3 stk. 50 watt halogen-spot i, det er lige 150 watt i timen pr. lampe. De sad begge i "ungdomsværelser" - og det kniber lidt med at huske at slukke når man forlader matriklen. I øvrigt gik jeg efterhånden ned i 35 watt pr. stk. (Kan fås i 20 watt, men det er for lidt). Ikea har nogle LED-pærer med samme bajonetkobling, de bruger vist kun ca. 4 watt/stk - og lyset er nogenlunde rimeligt.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Det kan også være en fejl på måleren. Løse forbindelse i el-tavlen/andre stedder kan også give et ekstra forbrug.

Jeg ville tage fat i en elektriker, og få ham til at finde fejlen/synderen. Forbruget lyder helt galt, hvis al opvarmning kommer fra fyret, som kun bruger 5 kWh/døgn.

Du kunne prøve at få din datter til at melde sig på min måler, eller hvad det hedder hos hendes energiforsyning, så kan hun følge sit energiforbrug døgnet rundt, og se om der er et højt grundforbrug, eller om der et højt forbrug om natten f.eks.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis