el-forbindelser i forgrenings dåser

I en nogle forgrenings dåser til elektriske installationer har fabrikanten, i dåsen eller i låget, indstøbt nogle oplysninger om antal ledere og samlinger i forgrenings dåsen

Antallet er blandt andet afhængigt af lederens tværsnit i mm2, og spændingen

1 Hvor meget plads skal der være til ledere og samlinger i en forgrenings dåse ?

Er der et maximalt antal samlinger og ledere, der må anvendes i en forgrenings dåse, og er dette antal der angives i forgreningsdåsen, det maximalt tilladelige, hvis der er plads i forgreningsdåsen til flere ?

2 Er det tilladt at sætte 2 eller flere forgrenings dåser op ved siden af hinanden og forbinde dem indbyrdes, hvis der ikke er plads i en enkelt forgreningsdåse dåse ?

3 Må en forgreningsdåse anvendes til flere strømkredse, der tænder og slukker flere lamper uafhængigt af hinanden, fra samme sikringsgruppe ?

Hvad siger lovgivningen om dette ?

Mange tak for svar


jens

I en nogle forgrenings dåser til elektriske... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes at spørgsmålet her går mest ud på om der er særlige krav til tæthed i installationen på en ydervæg i kælder i forhold til de andre vægge. Jeg ved ikke lige hvor tyller kommer ind der. Men det er da korrekt at der bør sættes prestyller på ender af bløde ledninger inden de monteres i klemmer. Det er da endnu et argument for at bruge ledere med en tråd i hver, da det er det der er beregnet til opgaven. Ordet stive ledninger synes jeg er forket, da de i mine hænder ikke er spor stive, men tværtimod langt lettere at få til at ligge pænt, både på væggen og i samledåsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja naturligvis, det er den måde det er lavet på i 99,9 % af faste installationer
Jeg har for nogen år siden lavet inst i et badeværelse hos en kollega. Jeg havde kun en flertrådet gul/grøn ledning i bilen 1,5 mm2 (det bruger man normalt i maskininstallationer) Den blev trukket fra lampested og ned til stikkontakt sammen med brun og blå. Nu skal de sælge huset og har i den forbindelse haft tilstandsrapport og el-eftersyn. Elektriker skrev en bemærkning om denne ledning. Min kollega spurgte om det var ulovlig, svaret var: " nej det er sådan set ok men jeg skriver det alligevel"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay... det er nok en god idé så
Tak for info.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Gæt: onkelonkel er ved at uddanne sig til installatør og drak bajere i stedet for at læse bøger?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis