Radiator ventilator

Hej.

 

Jeg har luret lidt på disse ventilatorer til at montere på sine radiatorer. Man kan få dem i forskellig udformning, både til montering under radiatoren og i toppen. 

Men er der nogen herinde der har erfaring med dem? Virker de eller er det ren salgsgas?

fx 
http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Radiator_Booster.html

mvh Lars

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De vil da sikkert virke, hvis din radiatorer er alt for lille.
Men de kan da umuligt spare energi. Det varmer du spreder ud i rummet, skal jo smtsp komme fra selv samme radiator.

Har ikke prøvet dem, men kan sagtens se fidusen hvis/når huset er "knap" så tæt som et moderne hus. Der vil de formodentelig kunne sprede varmen i rummet så den virker/føles mere konstant. For og prøve om du har nogen glæde af en sådanne varmespreder, kunne du prøve og lege med en varmeblæser, der er sat til ikke og varme, og lade den sprede sin "vind" hen langs en radiator. Lad os høre hvad du kommer frem til.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo hurtigere luften bevæger sig, jo varmere skal den være, før det føles behaligt.
Jeg ved man kan bruge nogle til kakkelovne, der er herfra min ide kommer.
Det er vores ene radiator i stuen der har brug for lidt hjælp da den er halvt gemt bag en sofa.

Jeg tænker bare at en radiator mere effektivt vil kunne afgive sin varme hvis man blæser varmen væk fra den. Ja det er lidt svært at forklarer.

Rent teknisk, vil det så være bedre at have blæserne i toppen af radiatoren som den jeg linker til? Eller vil det være mere effektivt at have nogle blæsere i bunden som så puster op gennem radiatoren?

Det er noget jeg selv skal have sat sammen, da jeg syntes produkterne på markedet er lige dyre nok når man tænker på hvad de består af.
Skrevet af Lars C på 05-02-2015 08:01
Jeg ved man kan bruge nogle til kakkelovne, der er herfra min ide kommer.
Det er vores ene radiator i stuen der har brug for lidt hjælp da den er halvt gemt bag en sofa.

Jeg tænker bare at en radiator mere effektivt vil kunne afgive sin varme hvis man blæser varmen væk fra den. Ja det er lidt svært at forklarer.

Rent teknisk, vil det så være bedre at have blæserne i toppen af radiatoren som den jeg linker til? Eller vil det være mere effektivt at have nogle blæsere i bunden som så puster op gennem radiatoren?

Det er noget jeg selv skal have sat sammen, da jeg syntes produkterne på markedet er lige dyre nok når man tænker på hvad de består af.

Ret beset vil det være bedst og blæse fra radiatorens top og ned mod gulvet. Varm luft vil altid søge op af sig selv da den er lettere end kold. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Men vil det så ikke være bedst at blæse luften længere op, end at prøve at blæse den tilbage i radiatoren?
Skrevet af Lars C på 05-02-2015 09:37
Men vil det så ikke være bedst at blæse luften længere op, end at prøve at blæse den tilbage i radiatoren?

Du blæser den jo ikke ned i radiatoren men ud gennem bunden af samme, så den opvarmede luft kommer ud ved gulvet hvor du har mere brug for den, end at den befinder sig oppe under lofet.

 

Prøv du bare at sætte et termometer op under loftet og se hvor varmt er er der oppe

 

 

 

 

 

Skrevet af Lars C på 05-02-2015 09:37
Men vil det så ikke være bedst at blæse luften længere op, end at prøve at blæse den tilbage i radiatoren?

Ikke hvis du vil have så ens en temperatur i hele rummets højde det er muligt. Med dit forslag puster du alt varmen op i loftet og det behøver du skam ikke og købe alverdens tekniske indretninger for at få varmen til, det klarer varmen skam selv uden hjælp.   Der er faktisk en god grund til man nu om dage bruger og installere gulvvarme i hele hytten.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ok, jamen det giver også god mening.

Jeg vil gå i krig med opgaven og eksperimentere mig lidt frem. Regner med at lave det ud af 40 eller 60 mm blæsere fra computere, sætte dem i serie og med et potmeter forrest så jeg kan styre deres hastighed.
Har fundet nogle billige blæsere i kina, og hvis det kan komme til at fungere kan man altid opgradere til nogle dyrere og bedre blæsere som projektet skrider frem.

Tak for rådgvningen, men flere råd tages gerne imod:-)
Der skal nok eksperimenteres lidt med placeringen af den slags blæsere, de "billige" kan ofte ikke klare et "modtryk" (oparbejde et tryk foran blæseren), men det kan du jo se på databladet :-P

Og alt andet lige skal blæseretningen vel være sådan at de samarbejder med den opstigende varme luft (altså flytte luften opad), og så skabe ventillation ved at den luft der fortrænges bliver erstattet af rumluft

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis