Fastbrændsel og solvarme

Hej
Jeg fyre med træ og ville hører om der var en vvs'er her der kunne hjælpe med lidt på ang hvordan man kan lave det .
Det jeg har er .
Atmos kedel
1500 accumuleringstank med solspiral
Hus på 158 kvm2 fra 68

Hvor mange solvarme paneler skal der op ?
Er det bedre at have en anden tank til solvarme og så koble den ind frem for den i accumuleringstank ?

Spørg gerne for info


Håber det giver mening .

Tommy

Hej Jeg fyre med træ og ville hører om der var... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke helt i forstår det jeg har i mine tanker
Jeg vil jo ikke bruge min solvarmebeholder til at varme mit varmevands op med med hele mit anlæg . Dog minus de 1500 liter i akkutanken .
Hej LL1
Det er lige sådan jeg havde tænkt mig det
Kan du/vi snakke mere om det ?
Evt privat ?
Mvh Tommy

Jeg må tilstå at jeg ikke lige forstår hvorfor du har en 1500 liter buffer tank til opvarmning af den smule hus du har.Du skal fyre væsentligt hårdere for at opvarme vandet til tanken, og en hel del af det du brænder af, fiser direkte ud i skorstenen. Jeg er da ret sikker på at du vil kunne opvarme huset og brugsvand meget billigere ved kun at have en almindelig varmtvands beholder til sommer og vinter forbrug. Og så fyre hver dag om vinteren og lade et solvarme anlæg overtage om sommeren.

Skrevet af Tommy39 på 01-02-2015 16:10
Leif
Jeg fyre med pind hele året rundt . Om sommeren fyre jeg hver 3 dag .
Akkutanken har en jakke på og er en man køber til den .
Jeg fik sat ny varmtvandsbeholder op i 2008 så den er da ikke gammel .
Der er kun 2 voksne så jeg tænkte bare at hvis jeg kunne undgå at fyre i de 6 måneder af året så ville det betyde meget
Jeg ved godt at jeg kun spare ca 10 meter træ ved det om året .

Den "jakke" du har "fået" med akkutanken er formodentelig også alt for tynd. Nej, der skal mindst 40 cm til før du kan holde al varmen inde i tanken. 

Når du mener at forbruget er 10 rm i sommerhalvåret for kun at lave varmt vand, må du have et rimeligt stort tab i dit anlæg. Måske en del af pinden går til suppelerende varme i radiatore og gulvvarme ??? 

Hvor mange rm træ bruger du årligt ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nej jeg kan ikke se nogen grund til at opvarme så meget vand, når du aligevel skal fyre hver dag hele vinteren. Om sommeren skulle en 200 liters buffer tank tilsluttet solvarme anlægget være nok til to personer også selvom i pjasker med vandet.

Og en 200 liters buffer tank  der er tilsluttet varmtvands beholderen om sommeren  og kobles af om vinteren skulle sagtens kunne dække jeres forbrugs varmvands beholder. Så kan du godt nok ikke bruge solvarme anlægget om vinteren, for det skal tømmes for vand så der ikke sker frost sprængninger. De solvarme anlæg der bruges året rundt er påfyldt glycol i vandet og køre så igennem en spiral i varmtvands beholderen.  

Leif
Jeg bruger vel ca 25 rm om året
Jeg har gulvvarme og jeg har 4 radiatore
Når jeg skriver 10 rm træ så er det jo over en 6-7 måneder
Jeg har en atmos DS 25 og jeg bruger et kammerfuld om sommeren til at varme de 1500 liter vand op .
Der er 100mm isolering på min akkutank nu . Skal der 300 mm mere på kan den sku ikke være hvor den står .
Hej Jørgen
Da jeg købte mit fastbrænselfyr sagde de at der skulle sådan en akkutank på .
Alle jeg kender der har samme setup som mit har alle det samme
Hvis jeg har fattet det anlæg jeg har så er en akkutank som et slags "batteri" hvor jeg gemmer min varme på .
Havde jeg ikke den skulle jeg fyre som i en brændeovn .
Det vil sige at hver time hele døgnet rundt om vinteren skulle jeg fyre
Sådan som det er i dag fyre jeg en gang i døgnet om vinteren .
Det er så en små 6-7 timer fyret kører der .
Mvh Tommy
Det jeg gerne ville opnå med det her er at jeg kan bibeholde det jeg har nu og så koble noget med solvarme ind på det eksisterende anlæg .
Ikke noget med at jeg skal have en anden varmtvandsbeholder eller af med min akkutank .
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis