Sænkning af gulv

Et gammelt trægulv skal fjernes og der skal støbes betongulv, der er ca. 50 cm krybekælder under huset. Nuværende gulv ligger altså ca. 50 over jordoverfladen (terræn?)

Jeg vil gerne sænke det kommende gulv 15 cm så køkkenbordpladen kommer til at være plant med vindueskarmen, for at undgå et fald på 15 cm. ved vinduet.

Er det er en dum idé?
Med så meget højde at give af, burde det vel ikke betyde noget.

Med lidt hovedregning kommer jeg desuden til at køre 20m3 mindre sand ind i huset 


 

Et gammelt trægulv skal fjernes og der skal støbes... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Paddington på 07-01-2015 10:52
Det er vel et løsningsforslag, men så skulle alle vinduer på den side af huset nok hæves for at det ikke skulle se for kreativt ud.

Tja medmindre man kunne leve med et vindue i køkkenet som var mindre i højden end de andre, og istedet for at mure op nedeunder lavede et beklænings løsning(i træ f.eks) i samme farve som vindues rammen, så vinduet samt beklædningen var af samme størrelse som de andre vinduer..

 

 

Martin: kan du så finde den paragraf der giver lov til at have 1 1/2 plans huse, eller den hvor man har et par trin ned til en del af stuen. Der er masser af eksempler på flere niveauer i private huse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 07-01-2015 19:31

Martin: kan du så finde den paragraf der giver lov til at have 1 1/2 plans huse, eller den hvor man har et par trin ned til en del af stuen. Der er masser af eksempler på flere niveauer i private huse.

 

Man kan godt have flere niveauer i et hus. Det handler bare om tilgængelighed. Flugtveje til det fri, og andre regler.

Hvis man tager et 1 1/2 planshus med tre forkellige niveauer som denne. Siger man ,at en etage under jord gælder som kælder, etage plan ved jord gælder som stueplan og etage over jord gælder som 1. sal

 

Hvis man går ud fra at det er alle etager er bebolige er der jo nogle regler for dette. I forhold til flugtveje og mange andre ting. Der er forskellige regler for hver etage.

Så hvis etagerne skal udføres på den måde. får man også automatisk. de 2,5 cm forskel for hver etage som på billedet neden under.. Derfor siger jeg til ham, at han skal have en flugtvej til det fri

Hvis man tager et etplanshus med en lille forskydningen handler det om terræn regulering udvendig igen for at opnå den rigtige terrænhøjde til niveau fri adgang.

Og hvis man ønsker dette kan det gå galt. som i denne tråd.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/196861

Hvor terræn bliver reguleret efter huset. og huset ikke ikke bliver konstrueret efter terrænet.  Dårlig rådgivning over for bygherre og dårlig projektering.

Som udgangspunkt skal man kun forskyde sin etage hvis man har et skrående terræn.

 

Reglerne om niveau friadgang, i de forskellige klasser, er blevet indført af handicapnævnet.

Og der er mange der ikke kan se hvad de skal i en privatbolig, lige som mig selv

Så der er en del konstruktioner omkring hoveddører, da der kan må være 2,5 cm forskel mellem gulv og terræn, men at der stadig skal være min. 15 cm mellem terræn og overkant sokkel

Så man kan godt have niveau forskel indvendig, hvis der tages højde for det udvendige terræn og de forskellige brandkrav, tilgængelighed og andet.

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis