Smede hæksaks til daggert i bål.

Hej, denne tråd kræver vist en lille forklaring.
Det er sådan at jeg har stor interesse i gamle våben som buer, knive, daggerter og sværd. Jeg har for nogle år siden anskaffet mig en blankvåben tilladelse og har haft en lille ide om et håndlavet sværd eller daggert. Problemet er at det er dyrt. Man kan købe serie produceret noget billigere, men det er ikke det samme.
En anden ting er at, det ville være det allerstørste at kunne lave det selv.
Det kan godt være det ikke bliver lige så flot... Men selv gjort...

Det med at få fat i noget stål som kan bruges til formålet er også dyrt, derfor tænker jeg på om man kunne smede en gammel hæksaks om til et sværd eller daggert (måske to)?

En anden ting, jeg har ikke et smedeværksted, men vil det være muligt at bruge et helt almindeligt bål til at smede?

Og så er der hærdningen. Jeg prøvede engang at hærde noget jern ved at putte det glødende jern i koldt vand.
Jeg har så hørt at våben skal være kamphærdet, hvordan gør man det?

Det var hele tre ting, men håber nogen kan hjælpe mig med svar. 🔪🔨

Venlig hilsen
TkSimmelhag


Maskinsnedker og Pædagog
Hej, denne tråd kræver vist en lille forklaring.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En ide til en esse i baghaven: link

Skrevet af Lars ON på 31-12-2014 10:20

En ide til en esse i baghaven: link

Det er jo en super ide. Hvordan finder du sådan et  klip? Vides det hvad der er i den potteskjuler og hvor de kan købes?

 

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ved ikke hvad der er i skjuleren, men du kan lave en af skamotte plade ( ildfast plade der kan købes hos bygge markeder der handler med brænde ovne. Der er meget nemt at skære i med en gammel sav, og hvis du nu skar 8 lange stykker så du kunne binde dem sammen som en tønde. Den kunne du så stille ned i en jernspand og fylde ler omkring. Det er nok nemmest at skære hullerne til det jern rør der skal blæse luft ind i bunden før du fylder ler i. Når leret er helt tørt er den klar til brug.

Jeg lavede en ovn til at smelte messing i, der brugte jeg gasbeton, det holder fint.
Jeg fik nogle 10 cm multiplader, med småskader i det lokale byggemarked for nogle få kr.

 

Varmer du med gas je..ns ? Det ser rigtig godt ud. Jeg har planer om at skulle lave et eller andet der kan smelte aluminium, messing m.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja det er med gas, en god stor tagpapbrænder..
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/920120-Virtual-BBQ-2-Brick-Forge-WIP
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis