EL-motor

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille el-motor uden kul.

Kan den type motor miste trækkraft pga ælde. Den har kørt virkelig mange timer, og har fået nye lejer et par gange?

Jeg har en diffus fornemmelse af, at den ikke kører helt så raskt som før, og det kunne medføre, at den ikke kan blæse asken væk fra herden. Jeg er oppe på, at jeg skal rense herd hver dag

Jeg kender ikke en disse til sådan en type motor.


Med venlig hilsen
ktm

 

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes 3 fasede motore med permanente magneter, der er lidt mere effektive, men koster en del mere. (mener de bruger de "nye" super magneter)

Cosinus phi er en del bedre, end på en trationel motor.

 

Som jeg har forstået det, er de ved at vinde lidt frem ved energioptimering.

 

Skrevet af ev elmand på 27-11-2014 21:09
Ja det sgu længe siden man har været på installatør skole. Dem har jeg ikke hørt om. Men jeg har stadig ret med de motorer vi har f.eks. på alle oliefyr blæsere.

Prøv at søge på brushless motor, så kan du finde ud af, hvordan sådan en motor er konstrueret.

 

Jeg tror, at jeg har været på insstallatørskole før dig. Du ved, at man aldrig bliver udlært som elektriker . Det er livslang læring, som i andre fag . Det er ikke sikkert , at du har ret med hensyn til at blæsere på oliefyr er asynkrone motorer forsynet med kondensator.

 

 

 


fase

De ligner jo asykron motorene, bortset fra rotoren er med permanente magneter.

Så betegnes den vist som en synkronmotor

Grunfos nye energibesparende cirkulationspumper, benytter denne teknik, det har så den "sidegevinst" at der kan sætte sig magnetisk snask på rotoren så pumpen begynder at bremse sig selv

findes også i betydelig større kaliber, her op til 350 Kw

www.directindustry.com/prod/leroy-s...54081.html

Jow jow der er masser af specielle motorer. Jeg taler om dem vi har næsten alle steder. Hvor vi har de der 2800 ved 2 polet, 1400 o/min ved 4 polet o.s.v. Netop vores synkrone drejefelt på 50 Hz x 60 sekunder = 3000 o/min minus det slip som kendetegner asynkronmotorer.
Nu har vi godt nok slidt "lidt" på KTM`s tråd men mon ikke han er så gammel herinde at han tåler det.
Ved de olie og pillefyr jeg har set har blæser været 1 faset med kondensator, og for de større 3 faset asynkron.
Der er lige den med små motorer til afløbspumper i vaskemaskiner f.eks. de er uden kondensator.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af je__ns på 27-11-2014 22:01

De ligner jo asykron motorene, bortset fra rotoren er med permanente magneter.

Så betegnes den vist som en synkronmotor

Grunfos nye energibesparende cirkulationspumper, benytter denne teknik, det har så den "sidegevinst" at der kan sætte sig magnetisk snask på rotoren så pumpen begynder at bremse sig selv

findes også i betydelig større kaliber, her op til 350 Kw

www.directindustry.com/prod/leroy-s...54081.html

Nej Jens en synkronmotor følger nettets frekvens og har intet med børsteløs motor at gøre. Den børsteløse motor kan konstrueres til det omdrejningstal, du måtte ønske. Jeg tror du tager fejl med hensyn til Grundfoss pumpen, hvor man overfører omdrejningskraften til impelleren ved hjælp af magnetisme, som gør at regulere omdrejningstallet ved at ændre frekvensen i statoren.

 

 

 

 


fase

Hvis man læser om den større motor som Jens linker til, kalder de den synkron motor. Den kaldes permanent magnet motor.
Og det er rigtig at man overfører kraften med magnet i nogle cirkulationspumper, men det er vel ikke det der gør at man kan ændre omdrejningstallet. Det gør man jo ofte med frekvensreg. Idet motorens omløbshastighed i er afhængig af frekvens, (og naturligvis lidt af belastning)

har iøvrigt gået på installatørskole i Sankelmarksgade i Ålborg midt i 70`rne

Og når vi er ved at ødelægge tråden, skal i da lige have en lille historie. Som det ses af postnummer kommer jeg fra vestjylland, hvor det var almindeligt at løbe ud til vejen for at kigge, når der kom en bil med udrykning. Lige bag ved installatør skolen lå Falck stationen, så der var jo ofte udrykning. Os bondekarle kunne jo ikke lade være at strække hals, indtil 2. dag hvor læreren pludselig sagde: "Alle fra provinsen må gerne gå til vinduet" Så  blev der ikke kigget efter det længere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 27-11-2014 22:12
Jow jow der er masser af specielle motorer. Jeg taler om dem vi har næsten alle steder. Hvor vi har de der 2800 ved 2 polet, 1400 o/min ved 4 polet o.s.v. Netop vores synkrone drejefelt på 50 Hz x 60 sekunder = 3000 o/min minus det slip som kendetegner asynkronmotorer.
Nu har vi godt nok slidt "lidt" på KTM`s tråd men mon ikke han er så gammel herinde at han tåler det.
Ved de olie og pillefyr jeg har set har blæser været 1 faset med kondensator, og for de større 3 faset asynkron.
Der er lige den med små motorer til afløbspumper i vaskemaskiner f.eks. de er uden kondensator.

Har du ikke set reklamerne for vaskemaskiner, hvor der reklameres for børsteløse motorer. Det er ikke kun til afløbspumpen, men til vask og centrifugering, som kræver et højere omdrejningstal.


fase

Det har jeg da. Men det udelukker jo ikke at det er almindelige asynkron motorer, hvor maskinen så er forsynet med frekvensregulering. Jeg synes også det lyder sådan på acceleration, når de starter op. Men jeg har lagt hvidevarer service på hylden for 14-15 år siden, så det er et felt jeg ikke følger med i mere. Med frekvensreg. kan man jo godt få frekvens væsentlig over 50 hz og dermed få højere omdrejningstal end de 3000 o/min
Alle folk ved jo at det er en omkostning at skifte kul i vaskemaskine motorer, så der er jo en god reklameværdi i at skrive kulfri / børsteløs motor


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis