"Fast" installation af vaske/tørre/fryser

Hej lds

Jeg har lige brug for lidt elektrikerhjælp

Jeg har tænke mig at gøre følgende:

Der kommer et kabel med 5 leder op af gulvet, hvor det pt er samlet løst med samlemuffet i en dåse. Det er kun vaskemaskinen der er tilsluttet nu.

Jeg vil så købe sådan en her (eller lign)
http://www.elvvs.dk/p/daase-forgren-kvik-16-25mm2-k-92-191068/
(De ledninger der komme op er ret tykke, så måske jeg skal have noget kraftigere)

Derefter vil jeg tilslutte vaskemaskine/tørretrumpler/fryser.
 

Jeg vil koble alle jord sammen i en muffe - alle 0 sammen i en anden muffe - også hver apparat til fase 1-2-3

Er det lovligt? og må sådanne maskiner godt tilkobles uden afbryder?

Hej lds Jeg har lige brug for lidt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo en LK panel underlag. Den har jo den gode egenskab at den beskytter ledninger der kommer op fra gulvet. De skal være beskyttet mindst 50 mm op og det opfylder den.

Jeg kan se at de 2 hvidevarer er monteret, så du mangler bare at "rydde lidt op".

Det vil sige at lægge de muffer der kan nå, lidt neden for kanten, og resten pænt ved siden af hinanden i midten. De kan ikke være ude ved siderne, et blindlåg har nogle klør i siderne til at holde den fast med. Men læg dem nogenlunde lodret over hinanden i midten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 24-11-2014 22:25

Det er jo en LK panel underlag. Den har jo den gode egenskab at den beskytter ledninger der kommer op fra gulvet. De skal være beskyttet mindst 50 mm op og det opfylder den.

Jeg kan se at de 2 hvidevarer er monteret, så du mangler bare at "rydde lidt op".

Det vil sige at lægge de muffer der kan nå, lidt neden for kanten, og resten pænt ved siden af hinanden i midten. De kan ikke være ude ved siderne, et blindlåg har nogle klør i siderne til at holde den fast med. Men læg dem nogenlunde lodret over hinanden i midten.

Ja.og med til oprydningen hører også at klippe de korer, som stritter ud fra nullen, af. Eller endnu bedre få dem med i kronemuffen, hvor de hører til. Skal det være helt efter reglerne, skal de mangekorede ledninger være forsynede med terminalrør. Samtidig bør ledningerne monteres så der ikke er kobber udenfor den isolerede del af kronemufferne.

 

 

 

 


fase
Terminalrør er en fin ting til blødeledninger, bare synd flere ikke bruger dem, det tager ikke mange sek og løser problemet med korer der stikker ud, samt løse forbindelser. Enhver elektriker der har lavet industri installationer ved at det rigtig mange steder er et krav.
Det er meget korrekt hvad Fabrin skriver om ledning korder der stikker ud. Jeg havde ikke set dem på den forstørrelse jeg brugte. Har nu forstørret billedet, og kan sagtens se at det ikke er godt nok.
Har du ikke de omtalte terminalrør, bør de dårlige ender på bløde ledninger, klippes af, lave en ny af isolering, og så snor du kobber korderne godt sammen. (hver for sig). Sørger for at hullet/skruen i kronemuffe er helt åben. Ind med de bløde ledninger i en længde som passer, så kobber ikke er uden for kanten. Måske er den stive 2,5mm2 ledning lidt for lang i sin af isolering, så den spærrer vejen. Både af den grund, og fordi ledninger kan komme ind fra samme side, så de lettere kan ligge pænt, er dobb. samlemuffer ofte at foretrække.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa..
Det er ret fantastisk det man forsøger at få folk til, for at sparre et par 100 kr.... enhver kan se at det er noget klamp... og det er bestemt ikke en "uddannet" el-mand der har lavet det.....
Mit bedste råd er at få en der har forstand på det, til at lave det..... det koster lidt, ja.. Men så er det rigtig lavet, og ikke mindst LOVLIG... ;-)
Mvh Jan
Annonce
Du har fuldstændigret ret, 95% af de elspørgsmål der er her inde er ting hvor folk burde ringe efter nogen som rent faktisk ved hvad de laver. Også derfor jeg stort set aldrig vil deltage i rådgivning om emnet. Desværre er der enkelte på LDS som gerne uden omtanke rådgiver om hvad som helst....

Det er jo en mening man have.

Men på den anden side, kan man jo ikke tvinge/lokke folk til at ringe efter håndværker "bare ved at holde mund".

Det med at bringe teorier om  fjederklemmer, enkeltleder klemrækker fra styretavler i f.eks. industri og skibe, fører jo ingen steder hen i denne sammenhæng, da det er ikke eksisterende i materiel der er beregnet til bolig installationer. (bortset fra LK afbr. og stikkontakter)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 25-11-2014 21:13

Det er jo en mening man have.

Men på den anden side, kan man jo ikke tvinge/lokke folk til at ringe efter håndværker "bare ved at holde mund".

Det med at bringe teorier om  fjederklemmer, enkeltleder klemrækker fra styretavler i f.eks. industri og skibe, fører jo ingen steder hen i denne sammenhæng, da det er ikke eksisterende i materiel der er beregnet til bolig installationer. (bortset fra LK afbr. og stikkontakter)

Det har du ret i, men du ved sikkert også, at når en spørger stiller et spørgsmål om dette eller hint, så er det sikkert for, at det skal være et stykke GDS arbejde, selv om der bliver skrevet at det for at være orienteret om, hvordan den elektriker, der er bestilt, vil udføre opgaven.

 

Endelig er det jo ejeren/brugeren af installationen, der er ansvarlig for, om der er lavet uautoriseret arbejde, med de deraf følgende forpligtigelser.

 

Som en af mine tidligere kolleger sagde: "Det med gør det selv arbejde er en god ide, for jeg får arbejde ved at rette fejlene i GDS arbejdet".

 

 

 


fase

Det har tit undret mig at der bliver rådgivet i el spørgsmål , hvor det eneste ansvarlige er at bede folk om at ringe efter en elektriker , lægfolk bliver anvist i hvordan man skal adskille  den faste  installation og så måle om der er strøm på den eller den ledning , det er jo ikke vandrør , hvor man bare kan blive våd hvis det går galt , 230V kan dræbe eller sætte huset i brand , der burde være en etik om hvad der er forsvarligt for os fagfolk at rådgive lægfolk om...........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 25-11-2014 22:22

Det har tit undret mig at der bliver rådgivet i el spørgsmål , hvor det eneste ansvarlige er at bede folk om at ringe efter en elektriker , lægfolk bliver anvist i hvordan man skal adskille  den faste  installation og så måle om der er strøm på den eller den ledning , det er jo ikke vandrør , hvor man bare kan blive våd hvis det går galt , 230V kan dræbe eller sætte huset i brand , der burde være en etik om hvad der er forsvarligt for os fagfolk at rådgive lægfolk om...........

Har du aldrig set, at der i spørgsmålene bliver skrevet, at svar med henvisning til at det er autoriseret arbejde frabedes. Men ellers har du da ret i at det ikke er et vandrør, hvor man kun kan blive våd. Men når vi skal se realistisk på det, og det skal vi vel, må både du og jeg vel indrømme, at der bliver lavet meget GDS elarbejde. Hvis "rådgivningen" kan få nogen til endten at betale en elektriker for arbejdet eller at gøre arbejdet mere rigtigt, så er der vel opnået noget. Jeg bliver nødt til at gentage mig selv ved at sige, at ejeren/brugeren har det fulde ansvar for, om der er lavet uatoriseret elarbejde.

 

 

 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis