MR11/GU4 DC trafo eller AC?

Jeg har nogle granitsten i haven koblet 3 sammen hvor der sad 3 stk 20 watt 12volt pærer i. Jeg købte så nogle 3 Watts pærer som skulle haven næsten samme lystyrke omkring 200 lumen.

Problemet er at de næsten ikke lyser noget op nu, men er ren pyntelys. Leverandøren siger at det er fordi disse pærer er 12DC og mine lamper er 12 volt AC.

Jeg syntes ikke umiddelbart vi i danmark eller for den sags skyld Tyskland har noget 12 volt AC i brugsgenstande andet det er til noget specielt, men skal dog ikke modsige noget før jeg får det bekræftet at et klog hoved.

De pærer der sad der i før, står der bare 12 V 20 watt og har set andre MR11/G4 også uden DC betegnelsen?

Nogen ideer?

Jeg har nogle granitsten i haven koblet 3 sammen... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

LED pæren er i sig selv en ensretter (lys - diode) Det er det man kalder en enkelt ensretter, hvilket vil sige at den kun kan lade den positive bølge  af vekselstrømskurven passere. Den negative bliver spærret af. Du får altså kun ca. den halve resulterende spænding. Derfor lyser de halv.

Det polobjørn argumenterer for er en brokoblet ensretter. Den består inde i af 4 ensrettere der er monteret på en måde så både den negative og den positive bølge kommer med. Så giver det ca. fuld spænding.

Med hensyn til tæthed, så er kravene ikke så store når det er på 12 volt siden, men den brokoblede ensretter kan ikke tåle at sidde ude igennem måneder.

Men følg fabrins råd: Sæt de gamle i igen, eller nogen lidt mindre.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen til jer. Ja må se om jeg kan finde nogle halogen på 10 watt. Heldigvis har de her ikke kostet en bondegård men det er selvfølgelig alligevel spild af penge nu når de ikke kan bruges. Tager de skade af at sidde i og hvad med levetiden?
De tager ingen skade af det, tværtimod vil de holde meget længere tid end foreskrevet
.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den brokobler i skriver om er 4kantet og med 4 ben den sætter han da bare efter trafoen den koster ikke meget og nummer harjeg lavet tit selvfølgelig har sørget for der ikke kan komme vand ind.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Skrevet af mrgonzo på 30-10-2014 00:23

Og den kan købes hos elektronik-lavpris.dk for 35,75 Kr

Det er jo nærmest mindre end tre 10 W glødepærer koster.

 

Chr.

 


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

mrgonzo: hvordan skal den monteres og hvordan sørger jeg for den er vandtæt? hvordan ser den ud?
Du kan gå ind på www.elektronik-lavpris.dk og kigge under komponenter og derinde er der så et punkt der hedder dioder/ensrettere.
Det med at sætte billeder herind er jeg ikke god til sorry. Og det med vandtæt er en lille boks feks som tæt den kan sættes i der skal bare være 2 huller en til trafo og en ud.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Mangler lidt link ret mange sider.
Er det ikke muligt at skifte transformeren til denne her? https://www.lampegiganten.dk/Transformator-230V-12V-20-VA-til-LED-lysliste.html?XTCsid=9f6d2fa1111f426093a0b2c0105823ba
Det lader til at den er med ac ud ikke dc

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis