Oliefyret luftvarme -> fjernvarme

Følgende spørgsmål er til dels hypotetisk, afledt af en samtale med min svoger. Han og min søster har købt et hus som opvarmes med et oliefyret luftvarmeanlæg. Huset er beliggende i et område med tilslutningspligt til fjernvarme (gælder i øvrigt hele den pågældende by), men der foreligger en fritagelse pga. luftvarmeanlægget. Nu til selve spørgsmålet:

Når denne dispensation udløber og hvis kommunen forlanger at nu skal huset tilsluttes fjernvarme, hvordan gøres det så nemmest og med færrest mulige ombygninger? Umiddelbart vil jeg mene, at man kan udskifte oliefyret med en varmeventilator af passende størrelse og ydelse, som tilsluttes den fjernvarmeunit (reelt en varmtvandsbeholder, hvor husets anlæg tilsluttes tanken, mens varmespiralen tilsluttes fjernvarmenettet) som kommunen (som ejer fjernvarmenettet) installerer.

Men er ovenstående løsning sandsynlig og brugbar? Eller vil man snarere blive nødt til at installere et traditionelt, vandbaseret, centralvarmeanlæg?


 

Følgende spørgsmål er til dels hypotetisk, afledt... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det tænker jeg også.
En fordel er jo også at man får den luft der allerede er opvarmet retur.
Varm luft stiger op, og denne suges tilbage og cirkuleres.

Vi er utrolige glade for vores, og vores forbrug er forbavsende lavt. Jeg frygtede lidt for det da vi købte huset. Men 130kvm kan vi varme op for under 10.000kr. Inkl strøm til blæser og cirkulations pumpe.

Vi får et dejligt støvfrit indeklima.

Jeg tror lidt at det er en gammel skrøne at det er dyrt.

Fortsat god dag
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis