For tunge solfangere - lettere tagsten? (model "Super 3" )

Jeg er endligt kommet videre med mit store "projekt-vedvarende-energi", hvor en af hjørnestenene er at overskudsvarme lagres under huset.

4 år og 4 måneder blev panelerne forsinket, men nu har jeg dem endeligt! Det er en hybrid solfanger, som både producerer strøm og varme, og hele mit system er designet omkring dette koncept (mere senere når det er operationelt)


Desværre ... så vejer panelerne 55 kg (for 2,4 m2) i stedet for 30 kg som oprindeligt specificeret - og det betyder at belastningen af taget øges med 23 kg / m2. Da taget i forvejen ca vejer 55 kg pr m2, er det en forøgelse på ca 40% - og tømreren vil IKKE montere dem på taget uden 1) en bygningsingeniør beregning og 2) efterfølgende forstærkning af taget.

Sidstnævnte vil hurtigt koste 70.000 kr - eller mere - bare for rapport og forstærkning. Dertil kommer selve monteringen etc. Og jeg har ikke tid til at vente, jeg har kun et vindu på 29/8 til 15/9 hvor jeg skal ha de her paneler op på taget. For OP, det skal de, om jeg så skal sætte dem fast med gaffa tape og tyggegummi. OK, måske ikke, men OP det skal de.

Stenene på taget er betonsten (ingen asbest, heldigvis) af mærket "Super 3", og vejer ca 4,8 kg pr styk. Da der går ca 10 sten pr m2 (inkl overlap), så vejer taget altså ca 48 kg pr m2, bare i sten alene.

MEN

Der findes de her plastik-"sten", som er gennemsigtige, i hvert fald delvist. De bruges til at sætte enkelte sten hvor man vil have lysindfald (på et uisoleret tag over et uudnyttet loft, ellers giver det vist ikke nogen mening!). Hvis de her klare "sten" ellers er lavet af kunstmateriale, og ikke af glas, så burde de være en del lettere end betonstenene, og skulle være lige til at bytte ud.

I det alle sten som byttes ud til "plast-sten" vil være dækket af solfangerne, vil de ikke være udsat for belastning fra sne, vind og UV-lys. De skal bare holde tæt imod det vand som falder imellem solfangerne. Solfangerne vil blive tætnet men ikke nok til at de kan holde alt vand ude. Taget bliver nødt til at forblive intakt af flere årsager: Skattemæssig, afskrivning, lokale servitutter mm.

Spørgsmålene er så

1) Hvad vejer de her sten pr styk ("Super 3", klar plast model)?

2) Hvad koster de?

3) Er de overhovedet til at skaffe med kort varsel, i store mængder (op til 280 sten ønskeligt, muligvis færre hvis de er lettere end 2,8 kg pr styk!)?

4) Er der nogen begrænsning på hvor mange betonsten på en given flade, som man kan erstatte af disse "plast-sten"?

Hvis der er nogen forslag, ideer eller forbehold, så hører jeg meget gerne - jeg skal igang om en uge, så det haster!

På forhånd tak

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg er endligt kommet videre med mit store... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad tagkonstruktion er det ?

Udnyttet 1.sal eller ?

For ellers burde det være muligt at lave forstærkningerne uden at pille teglene af.

Det er godt nok også en høj pris for beregning, gav selv 5000,- for beregning i forbindelse med ændring af gitterspær til forstærket spær + drager for loft til kip i 1.plan hus.

Og her lavede vi forstærkningerne med de fleste tegl på taget, fjernede faktisk dem udfor velux vinduer, for at vide hvor vekslerne skulle lægges.

http://album.koludabyg.dk/Loft%20til%20kip%20samt%20montering%20af%20velux%20tagvinduer/

Burde da ikke være så meget dyrere at få beregnet for ekstra last i form af solfangere, frem for ændring af total tagkonstuktion incl. beregninger og tegninger til forstærkningerne.

Hej.
Er du sikker på at dit plast/akryl tegl er T2 broof godkendte? altså godkendte til at modstå brand?
Jeg ved V. Mayer har lavet et letvægts tegl der vejer 2,2 kg per stk, men det er altså en fals tagsten.
Ravensberger light hedder produktet.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Uha, mange spørgsmål.

"Stenene" er bestilt, af alle mulige løsninger blev det denne - af flere årsager. Ikke optimalt, men det var pest eller kolera, og nu skal jeg bare videre.

T2 broof godkendte - der sidder faktisk allerede nogen af dem i taget. Har spurgt fabrikanten om der er nogen begrænsning i antal eller procent, hvor mange der må være på taget, og det er der ikke. Eneste forbehold er hvor meget UV lys der skinner ind på selve taget, og det er jo lige meget da alle tegl under solfangerne er dækkede, så de hverken får sol, sne eller vind - og meget lidt vand.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis