12v/24v fejlmonteret ledning.

Hej!

Sidste år købte vi en Albin Ballad med en indenbords volvo penta 2002B motor.
Efter at have brændt et starterrelæ, et stelrelæ, en log og lidt pærer i lanternerne
opdagede jeg at der er en fejl på systemet, således at der er 24 volt på systemet,
når hovedafbryderen til forbrugsbatterierne bliver slået til. Der er altså en fejl på
ledningsnettet således at der er opstået en serielforbindelse i stedet for parallelforbindelse.

Båden er "sat op" med et motorbatteri umiddelbart ved motoren med egen hovedafbryder.
Der ud over er der 2 batterier i stævnen med egen afbryder. De 2 batterier i stævnen er parallelforbundne.

Efter at have ligget med hovedet begravet i båden mange gange er det i dag lykkedes mig
at finde fejlen. Ved hjælp af multimeter har jeg fundet ud af at stelledningen fra forbrugsbatterierne er
monteret samme sted på starterrelæet som plusledningen fra motorbatteriet.

Motoren havde været ude af båden til overhaling året før vi købte den. Jeg tror det er i den forbindelse fejlen er opstået.

Mit problem er nu at finde ud af hvor jeg skal montere den fejlplacerede ledning. Jeg går stærkt ud fra at det er stelledningen fra
forbrugsbatterierne der skal flyttes. Skal den ned på stelrelæet samme sted som den anden "tykke" ledning eller evt. på den anden tomme pol på stelrelæet? Eller et helt 3. sted?

 

Øverst i billedet ses den med rød tape markerede stelledning direkte fra forbrugsbatterierne.
Der er en magen til monteret bagved som man ikke kan se. Det er den der kommer fra motorbatteriets
plus. Under det og lidt bagved ses to store poler, den øverste med en tyk sort ledning. Det er på stelrelæet.
Den nederste af polerne er der ikke monteret nogen ledninger på, men det ser ud som om den er skruet rundt om
en metaldel der kommer ud fra motoren. Det er lidt svært at komme ordentlig til.

Håber det jeg har skrevet giver nogen mening!

Venlig hilsen
Rasmus
Hej! Sidste år købte vi en Albin Ballad med en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er jeg oppe og køre igen mht. multimeter :-) Efter et par dages sejltur med div. el-forbrug og omkring 1 1/2 times motorsejlads er resultatet af dagens målinger (nu med stel sluttet til valeo'en). ca. 12,6 volt på alle batterier. dog med en lille forskel mellem forbrugsbanken og motorbatteriet. Ved start af motoren målte jeg umiddelbart efter start ladning på forbrugsbanken og motorbatteriet... Hvilken spænding kunne man forestille sig at valeo'en evt ville bruge til at skifte fra ladning af kun et batteri til alle batterier? Eller håber jeg bare nu?

Min forbrugsbatteribank er på 150ah motorbatteriet er vel på omkring 80-90ah uden at jeg er helt sikker. Har ingen anelse om størrelsen på generatoren, men den ligner en fra en alm. personbil... ved ikke om det siger noget.

Vil det i øvrigt give et bedre billede at måle ud fra hvis jeg brugte lidt strøm på batterierne før måling/motorstart?

vh.
Rasmus
Desværre Rasmus, de oplysninger du kommer med skriger langt væk af gætterier. Det kan ikke rigtig bruges til noget. Hvor lang tid efter stoppet af motoren målte du de  12,6 volt ??? Var der forbrug fra batterierne i den mellemlæggende tid ???

Hvis Valeo'en virkede efter hensigten, burde den begynde og lade på forbrugsbatterierne når spændingen ligger over 13,8 volt på startbatteriet. Og det er mit gæt, da der ikke kan findes data på brikken uden et typenummer !!!

Størrelsen på generatoren kan du højst sansynlig aflæse på mærkepladen i enden af generatoren hvor ledningerne er tilsluttet. Tip, et lille spejl og en lommelygte gør underværker. 

Der er dog noget der tyder på at Valeo'en ikke virker efter hensigten mere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er dog noget der tyder på at Valeo'en ikke virker efter hensigten mere.


Det var lidt det jeg nok tænkte. Jeg har ikke målt spænding på over 13,8 volt og den lader begge steder. Jeg må nok hellere kigge mig om efter et nyt skillerelæ/laderelæ (eller hvad det nu hedder), inden det også koster mig nedslidte batterier.

Jeg har i øvrigt ikke været i stand til at finde noget typenummer på Valeo'en, så jeg har lidt opgivet at finde noget på den, hvis der ikke dukker en op her på nettet, der kender den. Har også lagt tråde ind andre steder uden held.

Hvad angår mine målinger er de 12,6 alle gange målt ca. 24 timer eller lidt mere efter jeg har haft motoren kørende og uden der er brugt strøm.

Er det vigtigt for mig at kende størrelsen på min generator? Altså med mindre jeg vil kaste flere batterier ombord i båden og øge mit strømforbrug?

Mange tak for hjælpen! Jeg er super glad for at der nu er styr på selve 12v/24v problemet. Det er virkelig dejligt at jeg kan bruge selvstyrer/lys/instrumenter trygt når jeg sejler

vh
Rasmus
Når spændingen over dine batterier er 12,6 volt 24 timer efter du har ladet på dem, indikerer det faktisk de er næsten helt (100%) opladet. Ladespændingen må derfor til sidst i opladningsfasen have været et sted over 13,8 volt fra generatoren. Det er naturligvis forudsat du ikke har haft en extern lader på batterierne inden målingen.

Grunden til jeg spørger til generatorens størrelse er, det giver mig et fingerpeg om hvor lang tid det vil tage den at oplade batterierne. Det er jo ikke helt ligegyldigt om det er en 25 Amp eller en 100 Amp's generator.  

Ja, der er noget der tyder på brikken er defekt, da den heller ikke syntes og kunne skille de to batteribanker fra hinanden når du ikke kan måle forskelle i spænding på de to sæt batterier. 

Det er min sidste konklusion, forudsat der ikke kommer nye relevante målinger på bordet. Det er vel også begrænset hvad en ny "brik" koster. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej

Din Valeo "ting" er en diodeplade som er født til at være monteret bag på en Valeo generator hvor den så vil lade på 2 sæt batterien men holde dem adskildt fra hinanden så dit forbrug ikke dræner dit start batteri

når den sidder bag på generatoren flytter man den ledning til laderelæet som føler på lade spændingen så den sidder på den rigtige side af de dioder der sidder i pladen - det er derfor noget "kluns" som hverken er fugl eller fisk der er lavet i din båd - hvis du vil vide mere så spørg igen eller send en PM til mig

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis