Nu er den gal i Århus igen ;-)

Måske nogen der huske denne tråd:
www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/184457

Ja der var jo lidt snak om sommerhuse hø hø.
Men nu har vi altså fået et sommerhus mere.... 



Tja sjovt er det jo men er spændt på om den vælter når vinden vender og den ikke længere ligger i læ for søen.

Ja ja vi får se ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Måske nogen der huske denne tråd: www.lav-det... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så skulle man have en "syntes godt om knap" til dit indlæg Andersbr 

Nej... vi vil kun ha' bindingsværk, stråtage og Morten Kork, så kan de holde udviklingen i de store byer.  
Alting skal være som i de gode gamle dage, da der ikke var internet, biler, broer og strøm i husene   










Dette er skrevet med ironi. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man får af og til det indtryk, at visse mennesker længes tilbage til dengang hvor
- der lå banker på hvert et hjørne af byens torv
- biler skulle startes med håndsving
- man lavede ild ved at slå to flintesten sammen og
- aftenen foregik i lejrbålets skær - hvor man diskuterede dagens dinosaur-jagt!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja det var den gang vi havde tid til hinanden kunne hjælpe naboen vidste hvor de var henne hvis noget gik galt. Det var også den gang hvor man kunne stille sin cykel uden for en butik uden at låse den og den var der stadig når man kom ud af butikken, dengang hvor vi kun havde DR 1 dengan hvor børn virkelig havde respekt for de voksne o.s.v   o.s.v.
I dag er vi nødt at vise børnene respekt, ellers gider de jo ikke hjælpe os med vores computere! ;o)

I øvrigt er det med at "hjælpe hinanden" blevet endnu nemmere, takket været fx. dette forum her. Jeg kan ikke se at det med at hjælpe hinanden er blevet værre med tiden - tværtimod. Og i dag kan man netop tale med hinanden via telefon, mobil, Skype, skrive via nettet osv. - men det er åbenbar ikke "fint nok" - det skal åbenbart være ansigt til ansigt for at det duer? Den slags folk burde skrotte deres radioer, og så selv spille musik på klaver, for det er "den ægte vare"!

At man har fået flere kanaler er da et fremskridt - så kan man jo vælge mellem børnetime, sport, natur. film eller hvad der nu interesserer én. Der er jo ingen der tvinger nogen til at benytte de 50-100 andre. På DR 1 var der jo stort set kun TV-avis ( d.v.s. radioavis som blev læst op af en slipseklædt mand), og derefter var det vist min sengetid dengang. Ind i mellem var der Horisont, Disneyshow til jul, Maverick søndag eftermiddag - og alt var sort/hvid.

I "de gode gamle dage" (1970´erne) skulle en bil til service for hver 5.000 eller 10.000 km., i dag er det for hver 20.000 - 30.000 km.

Respekt er ikke noget man har krav på, og slet ikke p.g.a. "alder". Alder er ikke en færdighed man erhverver sig, den kommer helt af sig selv - bare man lever længe nok. Respekt for "voksne", som piver over "udviklingen", piver over banker og butikker der lukker, som ikke gider lære edb, dankort osv. - hvorfor i alverden skulle nogen have respekt for "voksne" som læner sig tilbage, ser Matador hver søndag, melder sig helt ud af alt udvikling og tror at man er helt fritaget for at "følge med udviklingen". Bare jeg lukker øjnene, så kører udviklingen nok uden om mig!

I dag kan man i øvrigt købe en cykel for 1.000 kr. - i gamle dage var det nok snarere en månedsløn vi talte om.

Det er altid folk som ønsker sig tilbage til "de gode gamle dage" - men "udvikling" er pokkers svær at standse!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg tror ikke at mange ældre har evnerne til at sætte sig ind i computere, og hvorfor skal de tvinges til det. Hvad F... er det for et samfund vi lever i, ingen hjælp at få hvis ikke du kan betjene en pc. Lad os lige se på hvor længe vi har haft adgang til computere i forhold til de ældre. Vi har faktisk kun haft adgang til brugbare computere de sidste 25 år før den tid var det mest virksomheder o.l. der havde den slags ! Når jeg skriver om børns manglende respekt tænker jeg på skolegangen i vore dage, det meste af tiden bruges på at dysse på ungerne, egentlig undervisning bliver der ikke meget af. Det er jo også en af grundene til at vi har så mange utilpassede unge i dag, de har aldrig haft retnings linier at gå efter. At en af grundene er at der har været for mange elever i klasse værelset, skyldes igen at vi ikke har tid til at hjælpe hinanden.       Og du kan jo prøve at lægge dig ud på villa vejen med din cykel og få det til at se ud som du er væltet, der kommer du nok til at ligge længe før nogen hjælper dig, de fleste går forbi eller køre bare forbi.
Annonce
Der er masser af gratis kurser, hvor ældre kan blive hjulpet. En del biblioteker lægger lokaler til kurser, blandt andet hvor jeg bor.

Men bor man ude på landet, så er der selvfølgelig langt til biblioteket. Så må man flytte - længere er den ikke.

Der er ingen der har lovet, at bare fordi man én gang er flyttet ind i et hus for 50 år siden,så vil der de næste 50 år være bager, slagter, brugs, cykelsmed, posthus osv. Der er jo noget der hedder butiksdøden. Bilka og butikscentre har kvalt andre forretninger og døgnkiosker, Netto og pizzariaer er skudt op visse steder. Hvis alle disse "servicebutikker" er væk, så må man jo bare flytte ind til byen, så man kan gå rundt til dem (det hedder almindelig forudseenhed - når man bliver ældre tjener man mindre, har mindre kræfter, kan måske ikke beholde sit kørekort osv.). Det er den gamle fortælling om Muhammed og bjerget - nogen er nødt til at flytte sig. Men det meget nemmere bare at sidde på sin flade og hyle op - i stedet for at flytte nærmere til det man mangler. Det er sundt af flytte ind i mellem, man får ryddet op og smidt ud - så det er væsentlig nemmere den dag andre er nødt til at tømme dit hjem.

Min pap-far begyndte på computer i en alder af 65, og hans dame begyndte på en Ipad i en alder af 75 år. Hvor der vilje, er der vej!
Det er ofte et spørgsmål om at gide - simpelthen! (Jeg ved godt at senile, demente osv. ikke har evnerne til edb-håndtering, men kan de selv håndtere ganske almindelige breve?).

"Det er nyt - det gider jeg ikke". Og så undskylder de sig med alder! Der findes specielle pc´ere til ældre, ligesom der findes ældrevenlige mobiler.

Men man kan godt blive fritaget for at modtage posten digitalt!

Om så private forretninger osv. gider handle med folk uden computer, det er firmaets egen sag. Så må man se om man kan finde en leverandør der gider (og betale det det koster).

I sommers samlede jeg en dame op i ved torvet i Rønne, hun havde strejfet en kantsten. Og vi var faktisk flere på vej hen til hende. Men hvis du lægger dig ned på en villavej kan du vente længe - folk er jo på arbejdet om dagen!

For mange elever i klasserne skylde simpelthen besparelser: Jo flere elever, jo færre lærere/lokaler.

Men kære håndværker - skal vi ikke slutte dialogen her: Vi har hver især "generelle betragtninger", i hver sin ende af skalaen.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg var engang - for en del år siden på et kort kursus omkring positiv tankegang - livet bliver noget lettere

Det handlede også om at have den smule overskud, der skal til for at hjælpe uden egentligt at behøve det - f.eks hente en kop kaffe til en kollega uden at der egentligt er en grund, han ser forvirret ud - men smiler meget - det bliver man glad af.

Det handler også om at prøve at se det positive i forandringer og ikke bare sige : øv-nu er der noget vi skal til at lære/ændre igen .

Den negative tankegang fører ikke til noget konstruktivt overhovedet - men hvis man absolut VIL gå og være tvær så skal man da pleje de tanker - jeg personligt gider ikke spilde mit liv med det

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af bobenontot på 31 aug 2014 14:38

Det er den gamle fortælling om Muhammed og bjerget - nogen er nødt til at flytte sig. Men det meget nemmere bare at sidde på sin flade og hyle op - i stedet for at flytte nærmere til det man mangler. Det er sundt af flytte ind i mellem, man får ryddet op og smidt ud - så det er væsentlig nemmere den dag andre er nødt til at tømme dit hjem.

 

Nu er der jo så lige en detalje der hedder det frie boligmarked... for du er stavnsbundet til dit hus hvis du har købt et hus i vandkants danmark, for INGEN vil købe ! (da vi jo alle skal bo i byerne)
Så kan man sælge det for en slik (eller stikke af i nattens mulm og mørke), men hvad vil det gøre ved boligmarkedet, og ikke mindst realkreditten ?
  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Arh, come on.

Jeg er jo godt klar over, at vi ikke alle kan bo inde i byerne. Men i de sidste 50 år eller mere har der været en konstant udvandring fra land til by. DET kan ikke komme bag på nogen? Ja, faktisk siden industrialiseringen startede i midten af 1800-taller!

Det jeg hentyder til er, at man er nødt "til at følge med" i såvel tid som omgivelser (hvis det er muligt) i stedet for holde fast i "tilbage til stenalderen". Det må ikke koste noget, det må ikke være "nyt" (eller besværligt).

Jeg læste en gang, at min generation (slut 50´erne) har oplevet den største omvæltning i arbejdslivet:
Da jeg startede i 1973 ( på kontor) brugte man skrivemaskiner, regne- og bogholderimaskiner. Man brugte "fjernskriver" (telex), kopimaskine blev introduceret (den skulle passes som et lille barm til gengæld fik man våde fotokopier). Senere kom "taste-stuer" til, tillige med telefax. Tekstbehandling blev delvis afløst af PC´ere. Første var de "stand alone" (man vidste egentlig ikke hvad man skulle bruge dem til). Der kom bærbare ("slæb-bare") modeller. Internettet blev koblet til. Taste-stuerne forsvandt, og blev erstattet af "sagsbehandlere" som selv trykkede på tasterne. Der blev mulighed for tast-selv/bestil selv.Post blev digitaliseret (mail, E-boks mv.). Som det er nu skal man "alt" selv - der er ingen "operatører" der laver noget for en. Så de unge mennesker - født med en Ipad i hånden - har kun gennemgået en brøkdel af den udvikling vi gamle har (overlevet). Derfor gælder det om at følge med, sætte sig ind i det man har/før brug for -og ikke blive overhalet af udviklingen.

Kun døde fisk svømmer med strømmen!

Alt er et kompromis. Jeg har selv boet "ude på landet", men var klar over, at "prisen" var at en bil var prioritet nr. 1. Det var i perioden 1978 - 1988, og i den tid lukkede 2 købmænd og 1 bager på egnen. Og det er ikke blevet bedre siden, skal jeg hilse og sige.

At det så siden 2007 har været svært (for ikke at sige umuligt) at købe (læs: låne til) et hus i ud-/strandkantsdanmark, det er kommet bag på de fleste.

Men det bør ikke hæmme udviklingen. For nylig brokkede en kollega sig over det med digital postkasse (i relation til hans gamle, demente mor). Mit svar var: Nu kan du jo netop få adgang til hendes post, hun smider ikke noget væk, og du slipper for en køretur på 40 km. hver gang hun har fået "et brev" (som hun gik helt i selvsving over). En regning fra el-selskabet eller en følgeseddel med pensionistmaden er nok til at hidse hende op. Hun smed regninger væk - hvilket afstedkom rykkere med gebyr til følge osv.

Altså: Få det bedste ud af det nye, i stedet for at starte med at brokke sig.
De fleste nye ting er kommet for at blive, og man kan ligeså godt indstille sig på det, og få det bedste ud af det.

Ellers ender man som Don Quixote, som kæmper (forgæves) mod vindmøller.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jo lad os bare stoppe der. Og tænke positive tanker :-)     På mandag, altså i morgen begynder jeg at undervise i syning på frivillig basis, D.v.s. at Kirkens Korshærs brugere kan gratis lære at sy de mere vanskelige ting. Der er flere der har spurgt kan du lære mig at sy en ny lynlås i benklæderne elle lave en paspoleret lomme o.s.v. Ting som jeg ikke selv tænker over at jeg kan, eks. skifte en lynlås i benklæder på under 20 minutter :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis