Philips radio

Hej derude...
Jeg har arvet en grammofon radio fra Philips og vil gerne opkoble den med min ipad til musik.. Jeg ved bare ikke hvad den bedste måde at gøre det på, det er..

Er der nogen der kan hjælpe??
Hej derude... Jeg har arvet en grammofon radio... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det er til de gamle Banan stik, tror ikke de laves mere !Til min den gamle har jeg tilfilet nogle tynde messing plader jeg så kunne stikke i med ledning loddet på til antenne. På min er der godt nok FM bånd på men det er stadig banan stik der skal bruges og skalaen går kun op på 98 MGH.  Til gengæld er der også kort bølge antenne og skala.
Skrevet af Mollelullu på 16 aug 2014 08:38
Hej derude...
Jeg har arvet en grammofon radio fra Philips og vil gerne opkoble den med min ipad til musik.. Jeg ved bare ikke hvad den bedste måde at gøre det på, det er..

Er der nogen der kan hjælpe??
Ja, det er rigtigt at riaa (grammefonindgangen) ikke dutter så godt da den er korrigeret frekvensmæssigt. I praksis kan det dog lade sig gøre og frekvenskorrigere modsat, men et sådanne led findes vist ikke i alm. handel. Der er nok kun metoden med og sende iPottens signal ind i en lille sender der kan modtages på radioens FM modtager der kan praktiseres rimelig nemt. Men mig bekendt er metoden vist ikke helt lovlig efter myndighedernes lovgivning. 

Og Jørgen. Du skal ikke høre efter hvad dine kilder fortæller. Lyd,som du kan forstå det, vil altid være analog og derfor kan man sagtens koble et moderne digitalt apparat sammen med en gammel dampradio, altså forudsat de rette indgange forefindes på radioen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er ikke fordi det er svært at korrigere modsat RIAA - prøv at google "Inverse RIAA" eller "reverse RIAA"
- Men vi kommer ud i noget med at svinge loddekolben og jeg ved ikke om det er aktuelt her...

Hvorvidt de små FM sendere efterhånden er blevet lovlige, ved jeg ikke, men normalt er rækkevidden stærkt begrænset - typisk 1-2m

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af speddy på 16 aug 2014 16:20
Det er ikke fordi det er svært at korrigere modsat RIAA - prøv at google "Inverse RIAA" eller "reverse RIAA"
- Men vi kommer ud i noget med at svinge loddekolben og jeg ved ikke om det er aktuelt her...

Hvorvidt de små FM sendere efterhånden er blevet lovlige, ved jeg ikke, men normalt er rækkevidden stærkt begrænset - typisk 1-2m

Ja selvf. kan man svinge kolben hvis evnerne rækker. Men det kræver så man har styr på både impedanser og udregning. Endvidere skal folk også have 100% styr på deres stelforbindelser, hvis ikke ender det hele i brum. 

Så lidt effekt kan du næsten ikke lave med simple midler. Du skal nok forvente i praksis at de nærmeste naboer også er med på en "lytter" hvis folk bor i byen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tror nu ikke der er riaa i radioen, ville tro at den årgang er til krystal pickup, er det muligt med et bedre foto
af indgangen ? tror der er gode muligheder for at tilslutte direkte.
vh
Annonce
RIAA har intet med pickup typen at gøre.
RIAA definerer en forbetoning, der udføres på signalet ved indspilning, hvor bassen dæmpes og diskanten forstærkes. Ved afspilning af pladen skal signalet gennem et filter, der vender frekvensgangen.
Når jeg skrev at der nok ikke er riaa i radioen er det filtret jeg mener.

Og det har nu noget med pickup type at gøre.

Krystal eller piezo pickup skal ikke bruge riaa filter.
Når de tilsluttes en høj impedans indgang får de en frekvensgang
der nærmer sig den rigtige. Den har også høj udgangs spænding.

Det var først med de dynamiske pickup ( mm / mc )  riaa korrektion og ekstre forstærkning
af signalet ( i forstærkeren )  blev nødvendigt.

Har radioen et navn / nummer andet end Phiilips ? så kunne det være jeg kan finde diagrammet til den.

Vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis