Skifte borpatron ??? Billeder

Hej 

Jeg ville egentlig gerne se om jeg kunne skifte min borepatron på min gamle
stander-boremaskine. Jeg kan bare ikke lige greje hvordan jeg får den af.

Det er jo en gammel svend men kører upåklageligt, er der nogen der kan fortælle mig
hvordan. Der er ikke noget sted jeg kan fiksere akslen, så den drejer bare rundt hvis jeg
forsøger at skrue den af. Kan den være monteret på en konisk studs
eller noget i den retning.

Der sidder heller ikke nogen skrue i bunden af patronen?
Betyder det stempel der sidder noget med afmontering?





Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej  Jeg ville egentlig gerne se om jeg kunne... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

det er meget nemt sæt den største umbrako nøgle (den korte del)  i patronen 10 mm læg maskinen på et bor  så umbrako lange del er ca 5-10 cm over boret  klap så nøglen en med en træ klos brat taglægte  den vej maskinen nomalt køre ---- husk den vej maskinen køre 

to slag af slagværket fra slagnøglen så har du borepatronen i hånden.! efter at man har skruet link skruen ud.

Hej.

Lige med cykler er der ingen tvivl. Har lige skilt nogle stykker ad, så det er på plads.

Ang. centerlock møtrikker på biler, har jeg kørt  10 år i en MGA mk II med centerlock fælge så jeg føler mig rimelig kvalficeret til at udtale mig.

Højre side   : linksgevind

Venste side: højregevind

SAMME VEJ AF SOM DET KØRER RUNDT !!! 

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 10-12-2014 01:27

Hej.

Lige med cykler er der ingen tvivl. Har lige skilt nogle stykker ad, så det er på plads.

Ang. centerlock møtrikker på biler, har jeg kørt  10 år i en MGA mk II med centerlock fælge så jeg føler mig rimelig kvalficeret til at udtale mig.

Højre side   : linksgevind

Venste side: højregevind

SAMME VEJ AF SOM DET KØRER RUNDT !!! 

mvh

Ja når det er centermøtrikker på en bil, så er det korrekt.

Lidt forvirende at det så er lige modsat, når det er hjul møtringe/bolte på en bil. for så er der højre gevind i højre side, og venstre gevind i venstre side.

Det er det samme på en bænk slibemaskine

Og boremaskinens patron har også højre gevind, medmindre den da sidder på en konus.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis