1. sals badeværelsesgulv

Hej alle
Ny på forum men har læst en masse herinde og fundet en masse gode råd, som har været nyttige indtil nu, nu er min egen renovering blevet for "ikke standard"
Vi har købt hus og er igang med den helt store renovering - nyt terrændæk med gulvvarme, nye vinduer... osv....
Problemet er nu opstået fordi tegninger og hus ikke helt stemte overens. 1. sal skulle ikke renoveres før næste år, men da alle indervægge ikke var med egen sokkel/fundament måtte disse ned. og problemet var så at det gamle badeværelsesgulv på 1. sal, var støttet af stue-badeværelsets vægge.

Nu er det hele ned og jeg har fået flere forskellige forslag, men nu vil jeg gerne hører her med forslag og fordele/ulemper så jeg kan træffe den bedste beslutning når min ingenør er hjemme igen og kan regne for mig.

Der skal laves nyt gulv til badeværelset på 1. salen og målene på hulet er, som i kan se på billederne, 236cm*290cm og spærene er 12cm*22cm i dimensioner. Væggen der ses fra stue hele vejen op til 1. sal er en single murstensvæg og ikke bærende (den er dog netop blevet understøbt). Badeværelset i stuen blive bygget op i gasbeton og disse kan selvfølgelig støtte (afstanden cc vil være 190cm og går fra 10cm ind i den ene side)
Der skal være vandbåren gulvvarme i gulvet.
Hvad vil være den mest optimale måde at lave dette nye gulv på? 

Håber det var alle info ellers spørg.

På forhånd tak
Rasmus

Hej alle Ny på forum men har læst en masse... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Glemte lige de 3 muligheder...

1. Eftex Lewis svalehaleplader med 20mm gulvvarme. (http://www.eftex.dk/produkter/Lewis/Produkt.aspx)
2. Eftex Max4 FS10 Therm med 8mm gulvvarme. (http://www.eftex.dk/produkter/Max4/Produkt.aspx)
3. Novopan Klimagulv med 20 mm gulvvarme i og 19 mm gulvgips (http://www.novopan.dk/Klimagulv-vådrum-184.aspx)
hvordan og på hvilken led tænker du at stålbjælkerne så skal ligge...
har fået forslået 45x120mm spærtræ i bjælkesko mellem de to spær!
du har 2,4m spænd?

ved lewis plader og 45x145mm c18 bjælker hedder max spændvidde 2,03m ved c/c 30cm.

Så 45x120 er for lidt. Du skal nok op i 195mm.
hey vatnisse...
er det bare mig som er helt blank, men hvor har du de info fra...
hvis jeg bare er helt blank vil jeg gerne vide hvordan du har fundet frem til de tal?
Annonce
http://www.eftex.dk/uploads/lewis/nyt/2009.04%20Lewis%20gulv%20sp%C3%A6ndvidder.pdf
Hmm ja så er jeg nok stadig lost.....som jeg læser tabellen vil jeg med et C18 45x145 og cc30 kunne have et spænd på 2,67 m?
Kan godt se at det orange tal siger noget andet men her er ikke nævnt noget om cc afstand.
da jeg har et spænd på 2,36 vil jeg da kunne nøjes med 45x170 spær da disse kan bruges op til 2,38 (hvis jeg skal forstå tabellen ud fra det du siger)
Spændvidden skal aflæses som den mindste værdi af hhv. værdien i den orange kolonne og værdien for den pågældende c/c bjælkeafstand i
skemaet. Såfremt der i den pågældende konstruktion, kan accepteres større nedbøjninger end 1,7 mm for en punktlast på 1 kN (ca 100 kg), kan der
ses bort fra den orange kolonne.


Så du skal bare se på den mindste værdi... du bør mindst vælge 45x170mm.. du vil gerne have mindst mulig nedbøjning.. men da dine eksisterende spær er 220mm, hvorfor så ikke tage 45x220? Prisforskellen er ~10 kr/meter. Såvidt jeg lige kan regne ud skal du bruge 9-10 bjælker af 2,36m ~ 23,6m.. så merprisen er kun ~236 kr.
Lav det som let gulvvarme - der er så mange ulemper ved gulvvarme i beton (især på første sal) at det ikke kan betale sig at kigge den vej når du nu er ved at lave det fra bunden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej igen.

Hvordan vil du så forslå der bygges op når du ser på det rum vi har at gøre godt med og ønsket er gulvvarme med 20mm rør

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis