Montering af Vandvarmer 380 V

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig hvilker ledningstykkelse jeg skal bruge til en gennemstrømnings vandvarmer, Siemens DHT 1800 W, der er ca 5 meter fra el-tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen,

Tak for velkomsten

Det håber jeg da ikke at han ved, i så fald burde han jo ikke bevidst underkende vigtigheden af det.

Mange underkender vigtigheden af kabeltrækningen, ofte er der her brandfaren ligger ved forkert dimensionering iforhold til varmeafledning, skade på ledere under trækning, forkerte kabeltyper iforhold til hvor de ligges(Tak til Harald-skrald for den fejlmulighed!) osv. Dernæst så er det desværre også stærkt konkurrenceforvridende at nogle installatører følger reglerne og andre ser stort på dem. De installatører der følger reglerne, vil altid være bagud på point ift. de installatører der bøjer reglerne og eksempelvis godtager at kunden selv trækker kablerne.

Installatører har mindst 6 års uddannelse bag sig, 4 år i lære og 2 års fuldtidsstudie. + Erfaring fra den tid de har arbejdet som montør/installatør. Den viden må ikke negligeres til noget som alle bare kan gøre ved at få stukket en rulle kabel i hånden.

Jeg er selv installatør, men kommenterer ikke ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv, da jeg ikke arbejder som traditionel installatør.
Slutbrugerens sikkerhed er det vigtigste perspektiv for mig, og det nedprioriteres, også selvom der afslutningsvist føres tilsyn med det der er lavet, idet at de fleste elkabler jo føres i lukkede bygningshulrum, som er utilgængelige når installatøren skal kontrollere det


Ovenstående er til diskussion - men rigtigheden må du ikke betvivle -
Skrevet af Klågeåge på 17 jul 2014 12:11
Hej Jørgen,

Tak for velkomsten

Det håber jeg da ikke at han ved, i så fald burde han jo ikke bevidst underkende vigtigheden af det.

Mange underkender vigtigheden af kabeltrækningen, ofte er der her brandfaren ligger ved forkert dimensionering iforhold til varmeafledning, skade på ledere under trækning, forkerte kabeltyper iforhold til hvor de ligges(Tak til Harald-skrald for den fejlmulighed!) osv. Dernæst så er det desværre også stærkt konkurrenceforvridende at nogle installatører følger reglerne og andre ser stort på dem. De installatører der følger reglerne, vil altid være bagud på point ift. de installatører der bøjer reglerne og eksempelvis godtager at kunden selv trækker kablerne.

Installatører har mindst 6 års uddannelse bag sig, 4 år i lære og 2 års fuldtidsstudie. + Erfaring fra den tid de har arbejdet som montør/installatør. Den viden må ikke negligeres til noget som alle bare kan gøre ved at få stukket en rulle kabel i hånden.

Jeg er selv installatør, men kommenterer ikke ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv, da jeg ikke arbejder som traditionel installatør.
Slutbrugerens sikkerhed er det vigtigste perspektiv for mig, og det nedprioriteres, også selvom der afslutningsvist føres tilsyn med det der er lavet, idet at de fleste elkabler jo føres i lukkede bygningshulrum, som er utilgængelige når installatøren skal kontrollere det
Til Klågeåge.
 Er det nedenstående passus du kommenterer og angiver som min udtalelse?

Selvfølgelig må du da trække kablerne, det har jeg selv gjort da jeg skulle have stikkontakter sat op på førstesalen og så kom elektrikeren og tilsluttede dem efter først lige at have tjekket hvordan jeg havde sat kablerne op."
 Beslut dig nu!

Så er det ikke min udtalelse, men "håndværkerens".  Beslut dig nu! har jeg skrevet, fordi "håndværkeren" først skrev at det var forbudt of senere moderede det til det citerede. Prøv at læse hele svaret, så ser du sikkert sammenhængen.
Eller er det et andet sted, du har set citatet? Du har formentlig også set de nye regler, hvor installatøren kan blive gjort ansvarlig for andres arbejde. Det er fa..... ikke rimeligt!!!



fase
S. fabrin:

Jeg skal være den første til at erkende når jeg har begået en fejl! OG ja, jeg havde tillagt dig citatet, da jeg tilsyneladende har læst det ude af kontekst og ikke bemærke cititationstegnene

Beklager! Sikken en entre på LDS

Men så må de tidligere poster gå målrettet til "håndværkeren".

Jeg har gransket den nye lovgivning, men jeg ser ikke at installatøren er dårligere stillet end de har været førhen mht. ansvar for andres arbejde.

Der er to situationer

1. Hvis der viderebygges på andres installationer - her har man altid påtaget sig en del af ansvaret, idet at man ikke må tilslutte ny installation til ulovlig installation. (Hvilket verificeres ved EAFIS, isolationsmodstand, gennemgående elektrisk forbindelse i PE, kontrol af OB/KB udstyr, BIB fejlstrømsafbryder/sikringsmateriel ved TN system etc.

2. Overtagelse af andres arbejde - Her er det blevet mere sikkert at påtage sig ansvaret, idet at man ny skal verificere at det er iorden, men ikke bliver bundet op på ansvaret, jf. BEK 547 §7 stk. 2

Med hensyn  til de tidligere argumenter med at lægmand/kunden ikke selv må trække kabler står det ligeledes i §7 og §8 (Til håndværkerens information! )


Ovenstående er til diskussion - men rigtigheden må du ikke betvivle -
Alt forladt 

2. Overtagelse af andres arbejde - Her er det blevet mere sikkert at påtage sig ansvaret, idet at man ny skal verificere at det er iorden, men ikke bliver bundet op på ansvaret, jf. BEK 547 §7 stk. 2

Du har jo som installatør aldrig måttet overtage arbejde udført af andre end dine ansatte. Det er på en måde blevet læmpet så andre godt nok med en vis uddannelse.

Med hensyn  til de tidligere argumenter med at lægmand/kunden ikke selv må trække kabler står det ligeledes i §7 og §8 (Til håndværkerens information! )

Nu er det så åbenbart for alle (eller burde være det), at man ikke må trække kabler selv og få installatøren til at godkende det. Hvad der forgår i den virkelige verden er så noget andet 

fase
Jamen det skal da nok være rigtigt ! du må heller ikke køre over for rødt eller køre mere end 80 Kmt. på almindelig landevej eller tæve naboens unger fordi de går på rov i dine æbler der hænger ud så de kan nå dem, du må heller ikke snyde i skat o.s.v.    o.s.v. Skulle vi overholde alle de love, ville livet blive temmelig besværligt.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 15 jul 2014 10:59

Nå da da ! så fik piben en anden lyd !

10 kvd. jamen det er jo en hel centimeter tyk eller tager jeg fejl, så bliver det godt nok nogle heftige kabler.



Mon ikke du skulle lade være med at svare på ting du tydeligvis ikke aner en klap om!!
Skrevet af Bai7200 på 18 jul 2014 19:47


Mon ikke du skulle lade være med at svare på ting du tydeligvis ikke aner en klap om!!
Og mon ikke du bare skal lade være med at blande dig i det her, når du kun skriver for at brokke dig over mine dispositioner  

Skrevet af Håndværkeren på 18 jul 2014 20:00
Og mon ikke du bare skal lade være med at blande dig i det her, når du kun skriver for at brokke dig over mine dispositioner  

Nej det skal jeg så ikke!!
for det første rådgiver du om ting du ikke aner noget om!
for det andet, er det stadig ikke lovligt for dig eller andre at selv trække kabler, om du så forstår det eller ej, eller gør det alligevel ændre ikke på fakta.
ha en fortsat god dag!!

@ Klågeåge.
Åbner BEK 547 kap.3 §7 stk.3 ikke op for at lægmand kan trække kabler selv såfremt det er udført efter reglerne i bekendtgørelsen?

KimK
@kim

Både ja og nej. Det skal selvfølgelig laves efter SB6, men det forudsættes at man har gennemført et kursus godkendt af sikkerhedsstyrelsen før man lovligt kan trække kabler og lade installatøren tilslutte dem.

Der ligger en vejledning på SIK hjemmeside omkring denne tolkning.


Ovenstående er til diskussion - men rigtigheden må du ikke betvivle -
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis