Hjemmelavet vin på vinsæt.

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin ( den har jeg misbrugt nok ) - så opretter en selv

Nok om det - det var den tråd, der fik mig til at genoptage vinfremstilling - dog ikke på havens frugter ( endnu ) - det kommer til efteråret - vil lave en portvin på blommer fra haven og hyben, som jeg har masser af på klitroserne ved sommerhuset.

Men tilbage til overskriften.

Jeg startede med et vinsæt - 5 dage ! - smagen var fin - men lidt tynd.
Gik så over til en anden kvalitet, der tager længere tid og er dyrere - men alle pengene værd.
Mange vil nok sige at det er " snyd " at købe vinsæt - men min oplevelse er rigtig god - det var mest for at få en succesoplevelse og følge opskriften slavisk - så kunne det ikke gå galt - det gjorde det heller ikke

Har nu 21 l Nebbiolo stående til modning og den første er der ca. 10 l tilbage af - den er tappet på flasker og får lov at ligge et halvt års tid.
Det er en helt anden oplevelse - god og kraftig, vinder helt sikkert ved lagring.

I næste uge står den på at sætte Chardonnay, Merlot/cabernet og en øl - English brown ale over - så må vi se. Det med øllen vil de fleste helt sikkert sige er snyd - for det er også et ølsæt, hvor alt det trælse forarbejde er gjort.

Det er nemt - meget nemt, det største arbejde er faktisk rengøringen af flasker og udstyr - det er et must for et godt resultat.

Nå - men en lille beskrivelse af hvor let det er :
Køb et vinsæt - og lad være med at købe de billige sæt - at betale lidt mere betaler sig som nævnt fuldt ud.

Alle instruktioner ligger i pakken, der indeholder alt der er nødvendigt ( - udstyr naturligvis - mit første vinsæt kostede ca. kr. 800,- incl 2 gærspande, hævert,termometer,gærrør,propapparat m.m )

Startsæt

Gør alt pinligt rent - og sæt det over ( der er udførlig instruktion i sættene ) - ca. 1 time.Rumtemperatur alm. stuetemp. 20-25 gr.

Lad det gære i 2-3 uger - og omstik til en ren gærspand for at komme af med gæraffaldet. Derefter klaring i et par uger - køligt ( jeg bruger ikke klaringsmiddel fordi det tager lidt af smagen/fylden )

Derefter omstikning til ren gærspand og lad det modne - gerne mere end et par måneder hvis man kan . man kan også stikke om til 5 eller 10l BIB og lade det modne i et mørkt skab.

Voila - klar til flaskning ( jeg bruger både flasker og BIB-poser - det er meget nemmere)

Jeg fortsætter med " snydemetoden " - det er rigtig druesaft fra kendte druer - og jeg er altså noget mere til rødvin end hedvin

Og til slut kan vinen måle sig med gode kommercielle vine - er blot billigere og sjovere

Det kedelige :

Den første Nebbiolo jeg lavede kostede 17-18 kr./flaske incl. BIB-poser,etiketter og propper - det kan naturligvis gøres billigere men er efter min bedste overbevisning ikke det værd at spare.

Ikke for at reklamere men jeg har købt mine ting her :

Vinsæt

Et godt udvalg og en fantastisk service og viden omkring øl- og vinfremstilling.

Har i lyst at gå i gang bidrager jeg gerne med erfaringer fra min genoptagelse af vinbrygning.





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Set i bagklogskabens knivskarpe lys........
Man skal holde sig fra sådan et projekt at prøve at ombygge en fryser til køl

Fandt et gammelt køle/svaleskab i den blå avis med kompressor fra 2010 ( og kun 35 km væk ) - virker fint.
Skal modificeres en anelse med 50mm flamingo på siderne og forstærkes lidt i bunden.

Jeg gav kr. 300,- for det - stort set det samme som jeg havde købt materialer til ombygningen af fryseren for......... - det digitale termometer kan så stadigt bruges.

Så nu kan jeg brygge øl igen ... fordi :

Man må ikke gå ned på udstyr



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 08 maj 2014 09:41

Næste gang bliver det et lidt dyrere ølsæt med en anden ( Newcastle Dark ale  ) og bedre ølgær end den, der følger med.
Efter knægten rendte af med 20 af mine hårdt fremstillede Nut Brown ale har jeg nu sat en Newcastle Brown ale over ( baseret på Muntons Smuggler premium ølsæt )  - bobler lystigt

Og nu kan jeg jo også køle den når tid er .

Den bliver ca. 6% vol. - den er jeg spændt på at smage på om en måneds tid


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Lidt blær

Min sidste øl ( ikke den jeg flasker i dag ) har fået det bedste skudsmål af mine øl

Jeg havde lovet en kollega at han måtte smage - og da vi har alkoholforbud i firmaet fik han en med hjem.

Han kom så i dag og sagde " en rigtig god øl, du der har fået lavet - hvis den blev stillet op ved siden af 4 andre købte specialøl ville de smage forskelligt - men jeg ville ikke kunne pege på din og sige at det var den du havde lavet "

Så kan kritikken ikke blive bedre - den må jeg prøve at genskabe udfra mine logoptegnelser

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

lyder som et hyggeligt projekt.
Hvad kræver det af rum temperatur til øl og vin brygning på den måde?
Jeg tør ikke gå i gang nu, for så er der fare for omprioritering i projekterne... Men måske til vinter, hvor der ikke er så meget udendørs.
Både vin og øl - alm rumtemp. ca 20 - 23 gr. og ikke over 30gr.  - 20 gr. er bedre end 23 - så går gæringen lidt langsommere. Svært her om sommeren

Der skal så helst kunne holdes en nogenlunde stabil temp. i fermenteringsperioden ( 7 - 10 dg. for øl og ca. 21 dg. for vin ) på den måde jeg laver det - overgæret øl.

Når så der skal klares er det godt med et gammelt  køleskab, som det jeg har købt for at stille øllet på køl ( 4 - 6 gr. ) inden den sekundære fermentering på flasker - og efter når øllet er stillet til modning/klaring. Så bliver det nemmere klart.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det er stadig en fantastisk sjov og inspirerende tråd.
Bare jeg havde tiden til det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 20 jun 2014 23:32

Bare jeg havde tiden til det.

Chr.
Du kan da bare tage det med ud at sejle - så bliver det lidt ligesom Linie-akvavit


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Eller måske Polarolie ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Åbnede lige en af de øl jeg lavede i april.....
Hold op - det er godt
Ligesom vin udvikler øl sig også ved lagring - øl er dog drikkeligt efter 2-3-uger på flaske og smager også fint - men udvikler sig yderligere - den må så helst ikke blive mere end et halvt års tid gammel - så begynder det at gå den anden vej - langsomt men sikkert.

Der findes dog nogle typer som har bedst af et halvt års lagring - og holder så mindst et år - det har jeg bare ikke tålmodighed til

Har endog hørt om at Carlsberg kan finde på at servere en påskebryg, der er mere end 35 år gammel for sine gæster - så dårligt bliver det ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

En af " sidegevinsterne " ved at lave øl selv

Man bliver så belønnet nogle uger senere



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis