Er dette en ulovlig elinstallation?

Har fornyligt overtaget et hus, og i den forbindelse, har vi allerede haft en elektriker ude for at kigge på nogle lampeudtag i køkkenet, og her sagde han, at det var en ulovlig installation. Jordlederen bliver brugt til noget andet end jord. Vi har indtil videre valgt ikke at gøre noget ved det - det virker jo og vi orker ikke lige at få væggene flået op for at skifte det.
Nu er vi så ved at sætte nogle spots op i badeværelset, som vi havde pillet ned, da vi malede. Der er ikke udtag i, da spotsne sidder direkte uden på det hul, der er. I det ene af hullerne ser det ud, som jeg ville forvente med 3 ledere - en brun, en blå og en gul/grøn. I det andet hul ser det imidlertidigt sådan her ud:
Image and video hosting by TinyPic

Mit spørgsmål er så, er dette nu også en ulovlig installation? For så begynder det at hobe sig op. For mig ligner det en gang makværk. Der er 3 blå ledere der kommer ind i 1 hul i samlingsmuffen og 2 jordledere, der tilsyneladende ikke fungerer som jord og som også går ind i et hul i muffen. Endeligt er der en sidste jordleder, som måske fungerer som jord (jeg aner det ikke). Endelig sidder der et par brune ledere oppe i hullet...
Har fornyligt overtaget et hus, og i den... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fik nu lige gang i polsøgeren og tilsyneladende er de to grøn/gule ledere (længest til venstre på billedet) fase. Så er det vel elektrikertid går jeg ud fra? Det må da være en gang rod. Det er jo helt klart "jord"ledninger.
Hej.
Du kan ikke konkludere noget ud fra en polsøger. Der skal et voltmeter på. En polsøger kan du få til at lyse de mærkeligste steder, men  som du selv siger, når du ikke selv er godt kendt med tingene, så få fat i een der ved.

mvh 

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også