Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
Hej! Jeg skal til at have nyt køkken sat op i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en plinten????.

En PE leder må ligge som blank kobberledning og samles lige så tit man ønsker(alm samlemuffer /kronemuffer)........... min. kvadrat i tavle 2.5¤ .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Der er sket noget besynderligt, på billedet fra 13/6 kl 18,55 ses tydelig at der er 2 gul/grønne ledere i HFI relæ, medens billedet fra 17/6 tydelig viser at de er samlet i en samlemuffe. Og at der er nulleder i HFI på rette plads. Det kan ikke ske alene ved >nærkontakt<

men svar på dine spørgsmål.

Pkt 1 Ja jordleder må gerne samles med samlemuffe

pkt 2: du siger endemuffe vi andre kalder den samlemuffe. Svaret ligger i pkt. 1

pkt. 3:  det du kalder plinte kan vi også kalde klemmer. Og de er forbundet sammen med en enleder 2,5 mm2   MED yderkappe det ses tydelig at den er gul/grøn. Og det er ok

Pkt.4: Det er lige meget hvilken klemme eller samlemuffe den forbindes til.

PKT 5:  Svaret ligger i pkt. 4 

Når du føler  lidt forvirring fra tidligere svar er det fordi i moderne tavler ligger jordforbindelsen i det vi kalder  en PLINT. ( som er en række klemmer 10 - 12 stk. der er forbundet med hinanden)  Der skal man forbinde jordleder til en af disse klemmer. Men senere viste billeder af din tavle  at det en ældre udgave som er opbygget på den måde. Og så er det lovlig at bruge den metode man brugte dengang.

Alle ledere incl jordleder bliver samlet i alle lampesteder og stikkontakter. Så det er naturligvis lovlig. Jeg kan dårlig forestille mig andre måder.

Den der bliver ført rundt i tavlen skal minimum være 2,5mm2 med den du kommer med udefra skal være som kablet iøvrig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret elmand, der er sket en ændring af installationen til det bedre. gad vide om det er en elektriker, der har været på spil??

fase
ja, begge jordledere er pillet ud af HFI relæets nul og afslører nullederen bagved, Nul forbindelsen har været der hele tiden siden installationen blev udført af en, jeg ikke kender. Ikke et LDS projekt
det er sket med mere end nærkontakt af 3. grad
godt, installationen er blevet bedre af det

Hvor tykke skal lederne før sikringerne efter HFI være i kvadrat, de virker ret tynde ?

Rudi
Annonce
De skal kunne klare den strøm der kan gå ! Går der kun ledninger til en 16 A gruppe kan 2,5mm2 klare det, der sidder jo 16A sikr. i gruppen efterfølgende. Men i en husinstallation som din, bruger man ofte 4 eller 6 mm2 for at kunne gå videre til næste gruppe o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

1 Så forbinder jeg alle tre ledere sammen i en samlemuffe, der bliver anbragt under dækslet til HFI-relæet. Foto IMG_5231. De tre ledere er

A kablet fra jordspyddet

B kablet der fører en 2,5 mm2 beskyttelses leder videre til installationen, der skal udvides med beskyttelsesleder

C kablet der fører disse 2 forbindelser til en af plinterne. Kablet er ikke forsynet med YDERkappe

Fra plinten fører en rød- farvet beskyttelsesleder til en del af den oprindelige installation

Foto IMG_5204

Er metoden OK, også selv om jeg ikke sætter lederne fast med kabelclips, men bare lader dem gemme sig bag HFI- dækslet ?

2 Kan 2,5 mm2 lederne til gruppen ”komfur” danne en kortslutning før 16 A sikringerne, så det er sikringerne i det nærmeste sikrings skab udenfor huset, der virker som for- sikring ?

Og uden, at HFI afbryderen opdager det

PS Jeg fik til overmål, også korrigeret mine hjemmestrikkede, faglige termer


Rudi

Det er korrekt som du vil have det lavet.
Der er flere slags beskyttelse til enhver ledning: Det er overbelastnings beskyttelse med sikringer, overbelastningsbeskyttelse med maksimalafbryder og kortslutningsbeskyttelse.
Overbelastningsbeskyttelse med sikringer for 2,5mm2 ledning er 16A (i visse tilfælde 20A) Den med maksimalafbr. er højere, men der mange faktorer og det er ikke aktuel her. Så er der Kortslutnings beskyttelse. Den beregnes også ud fra nogle faktorer, men resultatet bliver at den sikkert må være på maks 40A for 2,5mm2 ledning. Så det dækkes ind af sikringer i kabelskabet ude ved vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Må der være installeret 3 x 16 Ampere tre - fasede stikkontakter med Nul og jordforbindelse i en garage til biler, når der kan være mulighed for benzindampe fra køretøjerne.

Installationen i privat bolig

Stikkontakternes placering kan være 4 - 5 meter fra garageporten, der åbner ud til fri omgivelser

1 Må 3 x 16 A stikkontakter, anvendes i dette miljø ?

Hvilken IP klasse er nødvendig ? Kan stikket vist på IMG­_5243 anvendes ?

2 Må forbindelsen tages direkte fra en 3 x 16 A sikrings gruppe ? efter 16 A sikringerne

Der kan tilføres PE -. leder fra jordspyd

og

Der skal helst kun bores 1 hul i væggen for at tilslutte 2 lampesteder til 2 forskellige kredse, derfor ønskes installations forbindelserne samlet i et enkelt modul af et indmurings underlag eller forfra dåse. Afbryderen er en dobbelt korrespondance, den er udført med 2 adskilte kredse

Kontakt forbindelserne til de 2 lamper kan enten kobles som 1 korrespondance og 1 enpolet afbryder forbindelse, eller som 2 enpolede afbryder forbindelser

1 Er metoden lovlig ?

2 Er metoden lovlig, hvis de 2 kredse er fra forskellige gruppe sikringer ?

 

Tak for kampen

Ærbødigst

Hovsa

 


Rudi

Den med kraftstikk.
Ja denne stikk. må gerne bruges i en privat garage. Der er ikke særlige krav i forbindelse med benzindampe der, der er kun krav i forhold til fugtighed. Hvis du tænker på eksplosionsfare så skal der helt andre boller på suppen. Så må der overhovedet ikke være stikk., lamper skal være meget specielle o.s.v. Og du skal ikke slå jordspyd ned for at få jordforbindelse. Der skal bruges et 5 x 2,5 mm2 kabel med jord. Så tilsluttes jordleder som sammen med de andre ved tavlen. Man skal lave det simpelt, og ikke så indviklet som mulig.
Men det er da den mest elendige stikk. efter nutidens standard. En 16A ´CEE stikk. koster fra 23,95 kr. og stikprop fra 13,95  så det er da den vej man skal gå og ikke tilbage til "stenalderen". Og det er uanset om den har ligget og er gratis. Hvis du giver lidt mere så kan du få CEE med indbygget 16A stikkontakt. Så den store vinkelsliber kan starte uden problemer.
Med hensyn til at have 2 sikringsgrupper i samme dåse - afbryder eller kabel på din lysinstallation så er svaret NEJ  Men hvorfor skal 2 lamper være på hver sin sikringsgruppe ??


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis