Dimensionering af bjælker og strøer til halmloft i løsdrift

Hej

Vi vil gerne lave vores gamle staklade om til en løsdrift med plads til hø/halm på førstesalen.

Pt. er der ikke nogen etageadskillelse i stakladen. Vi skal derfor have lavet et lag af bjælker på det ene led og strøer (?) på det andet led.

Stakladen står på stolper af ca. Ø20cm. Jeg forestiller mig at bolte nogle bjælker på stolperne på tværs af bygningen, og så ligge strøer på langs af bygningen oven på de nye bjælker. Oven på strøerne kommer der gamle gulvbrædder, terassebrædder eller hvad vi nu kan finde

Stakladen måler 12 * 6 m og stolperne er fordelt som på billedet herunder. Der er 2m mellem stolperne på langsiden (4m mellem de midterste to), og 3m mellem stolperne i gavlen.


Gavlen er konstrueret som flg. og er ca. 4,3 m høj.


Der skal være ca. 3 m fra "gulv" til undersiden af bjælkelaget, så der bliver ca. 1m over bjælkelaget på langsiden.

Hvordan regner jeg ud, hvordan 1) bjælkerne skal dimensioneres og 2) hvordan strøerne skal dimensioneres?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
6m frit spænd lyder dyrt når det også skal kunne bære en masse halm! Er der ikke mulighed for at understøtte under midten når man er væk fra gavlene?

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hov, jeg har vist glemt en vigtig detalje.

På de to sæt af stolper i "midten" (altså stolperne ind mod midten, hvor der er 4 m spænd) har skråstiverne som i gavlen, men ingen midterstolper.

Der er ikke mulighed for at understøtte andet spær (fra begge ender) under midten, så der undgås spændet på 6 m ikke.

Der skal ikke SÅ mange tons derop. Med højden giver det sig selv, at pladsen til baller bliver begrænset. Et meget optimistisk bud er at der maksimalt kan være 600 baller. Dvs. en belastning på maks. 9 tons (600*15 kg). Realistisk laver vi dog nok kun 3-400 baller
En meget hurtig beregning af bjælkerne med egenvægt af etageadskillelse på 50 kg/m2 og last fra halm på 200 kg/m2 og en spændvidde på 6m giver at du skal min. brug kertobjælker 51x400 pr. 600 mm.

Du skal nok overveje at brug stålbjælker pr. 4 m og spænd etagebjælkerne i den anden retning.
Og jeg har ikke undersøgt søjlerne og forudsætter selvf. at fundamenterne har rigelig bæreevne.

Skrevet af Art-tek på 21 maj 2013 10:51

Du skal nok overveje at brug stålbjælker pr. 4 m og spænd etagebjælkerne i den anden retning.
Og jeg har ikke undersøgt søjlerne og forudsætter selvf. at fundamenterne har rigelig bæreevne.


Vil det sige, at du ville sætte 4 stk jernbjælker op (en i hver gavl og en på hver stolpe mod midten), og så bjælker i længden, og så igen strøer på tværs?
Skrevet af Peter Farsinsen på 21 maj 2013 13:29

Vil det sige, at du ville sætte 4 stk jernbjælker op (en i hver gavl og en på hver stolpe mod midten), og så bjælker i længden, og så igen strøer på tværs?
Ja... Jeg tror, at det vil være billigere og du vil spare en del af højden.

Annonce
Hmm, snakker vi mon forbi hinanden?

Hvis jeg læser dit forslag rigtigt, så består det af tre lag. Jernbjælker (h-bjælker vel?), spær og strøer ovenpå. Øger det ikke bare tykkelsen/højden?
Arh, det er smart!

Kan du hjælpe med dimensioner på h-bjælker og træbjælker?

Hvordan fastgør man stålbjælken til stolperne? Jeg tænker at man laver/køber nogle solide beslag og spænder det sammen a la beslag på en flagstang, hvor der ikke bores huller i materialerne, men man kan vel også bore direkte igennem h-bjælke og stolpe. Ligeledes hvordan fastgør man træbjælker på stålbjælkerne?
Faldt lige over de her bjælkeankre, ville man bruge dem den anden vej rundt også? http://www.bygmax.dk/bjaelkeanker-135x50x4mm-100-stk.html
Hej Peter
De beslag du henviser til er ikke god til den konstruktion.
Smeden der levere bjælkerne skal påsvejse plader på kroppen af bjælken, således at du kan bolte den direkte til træbjælkerne.
Det samme gør sig gældende med samling til stolperne.

Jeg kan desværre ikke lige hjælpe dig med en dimension på stål- og træbjælkerne med det samme. Det kræver beregningen m.m.
Grunden til at jeg kunne give dimensionen på kertobjælkerne, at jeg sad med en opgave med de forudsætninger jeg nævnte for oven og derfor havde den ved hånden.

Jeg håber, at ovenstående er tilfredsstillende svar og du er velkommen til at skrive, hvis du har yderligere spørgsmål.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis