Ny Gips uden på gammel

Hej

Vi har et hus fra 72´ hvor flere vægge og skrå-vægge er beklædt med gips. Vi overvejede at tage det gamle tapet af gipsen, spartle og lægge filt på. Væggen er dog ikke særligt pænt lavet og det vil helt sikkert kræve enormt meget spartel og armering at få den væg flot.

Vi blev enige om at det vil være bedre at sætte et nyt lag gips uden på det gamle for at gøre væggen stærkere og give et bedre udgangspunkt for spartlingen.

Den nye gips bliver limet til den gamle og skruet ind i det bagvedliggende træ-skelet.

Der er desværre ikke mulighed for at tage den gamle gips ned og efterisolere da pladsen ikke er til det.

Spørgsmålet er så: er der noget vi skal være specielt opmærksomme på ved denne fremgangsmåde og kan de gamle tapet blive siden bag ved den nye gips? Jeg vil ridse den gamle tapet og vaske den fri for snavs osv.

De gamle plader og tapet sidder rigtigt godt fast.

Mvh TroelsM
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen problemer i at sætte nye plader uden på de gamle - det er jo helt almindeligt med 2 lag gips, som man  opsætter så det yderste lag sættes en halv plade forskudt ift.det bagerste,så burde lægterne bagved være opsat så du kan fange dem. Du behøver ikke at lime hvis du har noget skrue i. Med mindre det gamle tapet er meget ujævnt kan du bare lade det sidde som  det er nu
Hvor tyk er den gamle gips?

Hvis de kniber med at fange de gamle lægter så kan det måske værre en ide at vende de nye plader f.eks. vandret.
O om den gamle forskalling sidder c/c 60 sååee kunne det måske nok være en god ide at bruge lidt sætlim for at gøre nye og gamle plader "samvirkende"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har ikke entydigt kunne se hvad cc er på den underliggende forskalling, men ja jeg lægger de nye plader modsat de gamle og bruger et par tuber gips-klæb så det hele bliver mere alá én plade.

Det er tættere på cc:400mm, så samlet set skal det nok blive solidt nok.


Har i øvrigt købt "pro" plader på 900mm i XL. De skal op på skråvæg så vægten gør noget og jeg håber "pro" plader er stærkere og lettere at håndtere.

Tak for svar

TroelsM
Måske var jeg vel hurtigt ude!
For måske er det ikke så god en ide alligevel. Med at vende pladerne modsat! .o)(

Fordi de derved ikke fastskrues til forskallingen med den reglementerede afstand langs kanterne - som vist er 15 eller 20 cm.

Hvis de nye plader monteres modsat de gamle plader er det i hvert fald netop vigtigt at pladerne limes til underlaget, i de samlinger hvor der ikke kan fastskrues til nogen underliggende forskalling!
Det er der ingen ben i. Har selv gjort det i 4 rum på vores 1.sal. Hvis du er i tvivl om hvor du skal skrue så kan jeg anbefale sådan en Stanley søgedims fra onkel Harald. Den finder brædderne bag gipsen. Vi snakker om ca100 kr.

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af TroelsM på 26 mar 2013 13:34
Jeg har ikke entydigt kunne se hvad cc er på den underliggende forskalling, men ja jeg lægger de nye plader modsat de gamle og bruger et par tuber gips-klæb så det hele bliver mere alá én plade.

Det er tættere på cc:400mm, så samlet set skal det nok blive solidt nok.


Har i øvrigt købt "pro" plader på 900mm i XL. De skal op på skråvæg så vægten gør noget og jeg håber "pro" plader er stærkere og lettere at håndtere.

Tak for svar

TroelsM
Det er  sikkert bare A1 plader du mener, altså gipsplader med godkendelse, de er lidt "stærkere" da de indeholder flere fiber, og dermed er bedre armeret, ellers er  der ingen forskel på disse og de alm. GDS gipsplader uden godkendelse.

Sikkert helt ligegyldig information, men...

Hvis du laver 30m2 loft i 2 lag bliver rummet 0,78kubikmeter mindre!!

Herefter kan man begynde at tænke på varmefordelingen.

Sjovt at tænke på ik

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også