LDS fik nyt design for et par uger siden – det har de fleste nok lagt mærke til!
Der ligger altid et stort arbejde bag sådan en operation, da det både indebærer grafisk design, kodning, opdatering af de bagvedliggende systemer og test - masser af test!
Denne gang har jeg prøvet noget nyt: Involveret mennesker fra hele verden i arbejdet med redesignet!
Det er imponerende, hvor nemt det er at samarbejde på tværs af grænser. For at nå resultatet, har jeg kørt to forskellige designkonkurrencer, som har været åbne for designere i hele verden.
Sådan gik det til:
Logo / LDS-maskotten
16 designere fra hele verden deltog i designkonkurrence om logoet. Det varede ca. 10 dage og der blev i alt arbejdet med 47 forslag og varianter.
En designer i
Filippinerne vandt med vores LDS-mand, som stadig mangler et navn(!)
Website-design
Efter logoet var designet startede jeg en designkonkurrence om websitet, som 22 designere deltog i. Over en 4 ugers periode kom der 149 forslag og varianter, som til sidst resulterede i dét i ser i dag.
En pige i
Egypten vandt.
Kodning
Designfilerne blev sendt til nogle udviklere, der har kodet den grundlæggende HTML og CSS.
Teamet bestod af folk fra
USA og
Østeuropa (at dømme ud fra deres navne – jeg aner faktisk ikke hvor de er fra)
Jeg har selv kodet videre og implementeret det i CMS-systemet og i forumsoftwaren, som øvrigt videreudvikles af folk fra
USA, Canada, Europa og
Australien.
Globalt kludetæppe
Og resultatet af alt dette bliver brugt af 300.000 forskellige
danskere hver måned, som besøger LDS 500.000 gange om måneden. Det kører på en server i
Glostrup. Nå ja, og danske firmaer køber annoncer på LDS via Google i
Irland.
Et globalt kludetæppe? Ja, det må man sige! Men det virker og det er hamrende effektivt.
Jeg håber at I kan li’ det nye design – og at alle I kære stambrugere har vænnet jer til det