Nedsænkning af radiator i gulv

Hej alle.

Vi er så heldige at havde et havde et dejligt stort vindues parti i vores stue. Det eneste problem er alder er nogen som har valgt at stillen en radiator lige forand det.
Sagen er den at vi er så heldige at der er krybekælder under hele vores hus, så vi har fået den ide at vi vil havde radiatoren sænket ned i gulvet og med en rist over så vi ikke behøver kigge på den.
Nu er spørgsmålet så bare, kan jeg bruge den radiator jeg har idag ( 2,5 meter lang, 30 cm høj ) eller skal jeg ud og finde en special radiator som er beregnet til dette formål ?
Og er der nogen der evt ved hvor jeg vil kunne finde en rist som kan købes i de mål jeg skal bruge eller alternativt intet andet mål som ville kunne tilpasses ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Du skal opbygge det som konvektonrist. og det er meget vigtigt du gøre det præcis efter mål- Taler af erfaring . nedsænkede 2 radiatorer i min stue og det gav intet varme det var komplet ubrugeligt. fordi jeg havde lavet en kasse og bare stillet dem ned i . Har senere fået det lavet så det virke. Du skal lave en kasse der er min dobbelt så bred som din radiator og så laver du nærmest en skille væg i midten så der i teorien kunne stå 1 radiator i værd hul. så skal du have en rist der dækker over hullet. eller hver sit det bestemmer man selv. Og så skal der en konventions raditor ned i hullet. Så suger den det kolde luft ned gennem det en rum op igennem bunden af radiatorer den varme luften op og den varme luft stiger opad så der kommer varm luft ud af toppen af raditoren . Laver du det sådan vil det virke pefekt. ( DET SKAL VÆRE EN KONVEKTIONS RADIATOR OG DER SKAL VÆRE SKILLE VÆG MELLEM DE 2 RUM
Det kaldes en konvektorgrav - og var meget moderne før i tiden!

Jeg forstår nu ikke hvorfor der skal være en skillevæg i midten af graven og konvektoren placeret i den ene af de fremkomne huller!

Men det er nok rigtigt at hullet/graven skal være bred. Men osse at systemet ikke fordeler varmen ret effektivet og at der skal isoleres rigtig meget hele vejen rundt. Fordi temperaturen i graven er høj - måske 30-40 grader.

Jeg kan hellerikke helt præcis huske hvori forskellen mellem en konvektor og en radiator består. ??? .o)
Mr. Maggo : Jeg går ud fra at der skal være en revne i bunde af skillerumet på ca samme højde som bunde af radiatoren ??

Hvordan med termostaten, jeg går udfra at den skal side oppe i stuen og ikke nede i kassen

Ellers mange tak for de gode svar, det lyder som et projekt der er overkommeligt
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=konvektorgrav&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bolius.dk%2Falt-om%2Fenergi%2Fartikel%2Fgulvkonvektor-radiator-i-gulvet%2F&ei=MW6JUIuAFongtQbd0IC4AQ&usg=AFQjCNH3Gsc8FmX3qlZcVUrKCj1KC7s1aQ

Her er lidt mere om konvektorgrave - og plader!
Hej bstaal præcis lige som du selv beskriver
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis