Opfugtet betongulv

 
 Jeg har tidligere haft stor glæde af at få råd mm. her på LDS, så nu prøver jeg igen  

  Vi har for et par år siden anmeldt til Ejerskifteforsikringen at vores entregulv, efter vi havde fjernet gulvtæppet og noget gammel vinyl der lå under tæppet, viste sig at være vådt/fugtigt og skimmelbelagt. Forsikringen dækkede forholdet ved at der, da gulvet var tørret op, blev udlagt "gummihud". Det blev ikke undersøgt hvad opfugtningen skyldtes. 

  Entreen er det ene af to rum i en tilbygning fra midt/slut 1960'erne.... det andet rum er et badeværelse. 

  Nu har vi i forbindelse med en rørskade fået banket  badeværelsesgulvet, med indstøbt gulvvarme op, og det viser sig at der er oven på terræn er udlagt et ca. 100 mm "kapillærlag" der består af en blanding af grus og lecanødder (letklinker?) oven på dette lag er der udlagt kobberrør til gulvvarmen og så er der støbt et 60-70 mm tykt "gulv". Der er altså tale om en "fejlkonstruktion", og vi går ud fra at dette også er forklaringen på opfugtningen i entregulvet

  Nu er mit spørgsmål så:
  Hvad sker der med betonen på sigt når der er udlagt gummihud på gulvet og 100 mm op af væggene, og fugten derfor ikke længere kan komme ud af konstruktionen??


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du gulvvarme i entren også? Hvis ja er du nok nødt til, at banke det gulv op også...

Du kan ikke lukke fugten inde, den skal nok poppe op, med skimmelsvamp osv.

mvh jens

 Nej der er ikke gulvvarme i entreen ....

  Ang.fugten:
  Det er da noget skidt for det betyder pkt 1 at den parket vi har lagt på bliver ødelagt, og pkt 2 at den udbedringsmetode forsikringen har valgt er forkert .... hmmm tror jeg skal have fat i forsikringen igen

 Mvh. Jeanni
Det er nu ikke sikkert at der sker noget ved gulvet i entreen!

Men det er nok rigtigt at gulvet i badeværelset er en fejlkonstruktion på den måde at det kapillarbrydende lag dels er for tyndt og hvad værre er indeholder grus - som er småkornet og ikke kapillarbrydende.

Men gummibelægningen i entreen hindre optrængen af fugt til parketbrædderne! Og erstatter det kapillarbrydende lag. Det er simpelthen en fugtmembran!

Så længe fugtmembranen er tæt sker der ingenting!

Man skal huske på at det ikke er vandtryk, men altså kapillareffekten der forårsager fugten. Der sker ingen fugtophobning under membranen ligesom det heller ikke sker i et alm. kapillarbrydende lag! Der er (formodentlig) heller ingen skimmelsvampevækst, dels fordi der ikke kan komme svampesporer derned. Og dels ville det være fuldstændig uden betydning. Eventuelle svampesporer kan ikke trænge igennem hverken fugtmembran eller betondæk!

Nej men der kan være risiko for at fugten trækker op i vægene, og ind i de tilstødende rum, og så kommer risikoen for skimmelsvamp.

mvh jens
Jeg tror ikke helt jeg er med på hvad du mener med det du skriver omkring det kapillarbrydende lag Sitting Bulll

Det er måske mig der er galt på den, men betonen må da stadig være våd/fugtig under gummihudden, eller??

Vores bekymring går nu også mest på om denne konstante opfugtning på sigt har en destruktiv indvirkning på selve betongulvet??

Men uanset så er konstruktionens opbygning ulovlig for pkt.1 så skal al muld og løs jord bortgraves (hvilket den ikke er blevet) og der skal være mindst 20 cm kapillarbrydende lag ....

Mvh Jeanni
Annonce
Det er rigtigt!

Men det kan jo være at indervæggene står på et lag murpap. .o)

  Jeg ved ikke om der er indlagt murpap mellem sokkel og væg, men jeg tror ikke at det gør den store forskel, for gulvfladen ligger over soklens overkant :-(
Det er kapillareffekten der gør at ttrær kan suge vand op fra rodnettet til de øverste blade i træet!

Kapillarbrydning er det modsatte!

Goooogle ved alt! :o)

Hvis der er udlagt murpap ligger denn normalt mellem overside fundament og første skifte!
Men det er jo osse ligemeget om der er udlagt murpap. Hvis der ikke er fugtoptrængen i murværket er der jo ikke noget problem.

Men det er formodentlig rigtigt at fugten kan trække sidelæns - fra betondæk til murværk. Medmindre kappilareffekten brydes af en revne imellem de to materialer eller murstenene ikke er (særligt) fugtsugende!

Helt generelt tager beton ikke skade af vand! Massevis af betonkonstruktioner er mere eller mindre opfugtede. Lige fra Storebæltforbindelsens pylonsokler til et helt almindeligt fundament for et hus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis