Optagning af klinker

Er der nogen der har erfaring med at optage sådan nogle møntvask/supermarkedsklinker uden at smadre dem? De ligger med en supersmal fuge - ca. en mm. og ligger så vidt jeg kan se med cement under(eller muligvis en klæber).
Ville gerne genbruge dem, men det lader til at være svært. Nogen råd?
Har prøvet at løsne en forsigtigtigt med en tynd fladmejsel og en skruetrækker, men uden held. Den knækkede. Overfladen af klinken er marmor, og bunden cement.
Og når skidtet er lagt i 70'erne, kan man så forvente at der er PCB i fugen?


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er umuligt.
Du har en mulighed: varme.
Jeg fik fjernet en klinke da et kabelrør under klinkerne skulle repareres.
http://www.leister.com/uploads/pdf/en/fliesen_systesan_eng.pdf
http://www.ikz.de/uploads/media/IKZH_200614_421_64.pdf
Hvis flisen varmes op til 400...500 grader, slipper klæberen.

MvH,

Bent.
Skrevet af Håndværkeren på 17 okt 2012 13:31
Derer altså ting i denne verden der ikke er lavet, for at vi kan ændre på det. Og du er lige løbet ind i en af dem


Ok, det kan så være jeg må acceptere det. Men er ikke så god til den slags

Tak for de gode forslag indtil videre. Som billedet antyder, er der en del kvm. Så at varme det hele op er nok vanskeligt.
Vibrere er nok mere sandsynligt. Der er et par hundrede kvm, så hvis det reelt kan lade sig gøre kunne det vel gøres med en pladevibrator for et stykke af gangen. Men vil man ikke få smadret kanterne på dem? De ligger på betongulv, så tror ikke bygningen lægger sig ned (uden kamp )
Der er med garanti ikke pcb i, da dette er til blødgøring. Men du kan sagtens risikere at der er asbest i klæberen
Nu var det altså ikke klinkerne du skulle vibrere på, men hele gulvet. Hvis du vibrere på klinkerne vil de blive smadret. Det du i realiteten skal. er at lave dit eget lille jordskælv i gulvet, jeg tror ikke en så kraftig vibrator er opfundet endnu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis