Dåse luftsolfanger projekt galleri - beskrivelse

Hejsa LDSer


jeg har fulgt med her inde nogle år og luftsolfangere af øl dåser har været oppe og vende ofte (sidste post her inde var i forgårs med spørgsmål til emnet), så jeg tænkte at det var på tide at jeg skrev lidt om mit projekt - erfaring

Jeg satte mit udhus i stand for et par år siden og lavede et disponibelt rum på loftet 55m2.
i gavlen sad der 2 vinduer og disse blændede jeg af til projektet.

Mit projekt består af 2 solfangere.
#1, den højre på billederne, som recirkulere luften, dvs tager luften inde fra rum - køre den igennem solfangeren og blæser den ind igen.
Ideen hermed er at den lidt lunere luft i rummet bliver forhøjet og der ved får højre indblæsnings temp.

#2, den venstre på billederne, som tager luft ind ude fra. ideen her at som de kommicele systemer at tage den tørre luft udefra og varme op og blæse ind og derved få en god tør/lun luft ind om vinteren.

Jeg har lavet min egen temp. styring. der sidder en føler i hver kasse i indblæsningen og en føler i rummet. når temp i indblæsning er lavere end rum temp. så stopper blæser.
Typisk stopper den som tager frisk luft ind, hvor den som recirkulere forsætter.
recirkulations delen køre ikke først på dagen og sidste på dagen selv om der er sol på. friskluft delen kan godt være slukket hele dagen når et fryser godt, selv om der er sol på.

Effekten:
joooo ikke så ringe endda !
Faktisk har jeg her midt på sommeren måtte dække solfangeren til med en hvid presenning da temp. oversteg følerne (maks 70grader cel. ved fuld indblæs), jeg har manuelt slukket dem midt på sommeren da jeg ikke har brug for varmen, men jeg turde bare ikke have den siddende uden overdækning når jeg ikke havde gennemstrømning !  over 70c.... det er altså lidt varmt, tør ikke tænke på hvor varmt det har været inde i selve kassen !!
Nå men ellers har jeg ikke nogle ordenlige målinger midt på dagen mit på vinteren, men jeg kan sige at ved ca 3-4grader uden for, blæser en ca 50 grader ind.

Erfaringer:
Træ: kasserne er er lavet af træ,..... det "svinder" når det tørre !  jeg skulle have tørret det mere inden jeg lavede kasserne, da noget af det har trukket sig og derved har jeg fået revner inde i kassen. Det er ikke en "show stopper" men det er ikke så kønt.

Maling: Husk at grunde flamingo plader med en vandopløselig maling før du maler med noget der har opløsningsstoffer i da flamingoen opløses (som visse spraydåse malinger).
den sorte matte maling jeg har brugt opløste flamingo hvis den ikke var grundet.

Dåser:  Jo jo en dåse er ikke en dåse fandt jeg ud af !!  Dåsen skal være af Alu. for at få den bedst varmen overførelse.... fandt så ud af at nogle dåser er af jern ! specielt alle dåser fra Belgien !  bare en side info

Solcellen:
hmmm ja.... da jeg startede op med projektet gik jeg ud og kiggede i min rode kasse med blæsere og fandt 2stk 12v 120mm blæsere, kiggede på hvad de brugte af strøm og købte cellen der efter. Så kom jeg i gang med projektet (over et lille år) og så da jeg skulle til det med blæsere tænkte jeg at jeg ville købe nye til projektet og kiggede så efter en type med størst lufttryk.
Fandt nogle gode blæsere........... "BUMMER"... mere luft, højre strøm forbrug !! Så den celle jeg fik købt kan kun forsyne blæsere når solen står højst !  Så jeg har købt en mere som sidder parallel, det dur. derforuden forsyner den også mit føler/regulerings kredsløb så jeg har ingen ekstern forsyning til...... det hele er selvforsynet af solens stråler.

Nå men lidt billeder fra projektet !!
klik på link her under og god hygge   bemærk at der er kommentere til hvert billede i venstre hjørne.
Fyr løs hvis der er spørgsmål, så vil eg se om jeg kan svare !
LINK: Billede galleri af Dåsesolfanger


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hejsa LDSer jeg har fulgt med her inde... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dåserne kommer også til at stå på højkant, der er bare ikke så mange, så det kan måske bevirke at luften ikke bliver nær så varm? - håber jeg forklarer mig forståeligt.
ahh ikke så god ide !!
du skal have lange luft-gennemstrømning for at få mest varme trukket ud af "dåsen" !
så 4-5 dåser er nok for lidt til at få god udnyttelse.
tvivler på at du får hævet temp. nok med 4-5 dåser så at den virker ok ved lave sol-indstrømning

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Havde det på fornemmelsen. Nå men så må jeg jo lave den som vertical eller lave en slags manifold i enderne, så der bliver en lang "slange", hvor dåserne ligger ned.
På den måde vil varme vel også sive langsomt op omend lidt langsomt.

Hmm eller ogå skal jeg bare lytte til de erfarne :-)
nu er der jo ikke den store facit liste på disse dåse fangere !
det er et kompromis mellem temp og luftmængde

det nytter ikke noget med kanon høj temp, hvis du kun flytter få m3 luft
på den anden side så vil mange m3 ikke være sagen hvis du ikke får hævet temp.

kort dåse-stang vil give lav temp, men let at få høj luftmængde
lang dåse-stang vil give høj temp, men vil kræve meget for at få brugbar luftmængde
og ja hvor er så den bedste ydelse ??  der finde ikke en formel på dette, andet "try and error"

men dine blæser betyder en del, så her skal du kigge godt i spec. og gør ikke fejlen som mig i første hug at få valgt nogle kanon blæsere men for lille solcelle

Prøv i øvrigt at søge på Youtupe, så vil du finde en del videoer med forskellige løsninger, så kan du måske få et praj i hvilken retning du vil gå !
ham her har lavet mange forsøg (Rich Allen, han har bla en med 6 dåser på højkant)
http://www.youtube.com/user/richallenmusic/videos?view=0


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

sidder her og har læst og læst til jeg er ved at være grøn i hovedet... og har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på eller kommer med råd til...
jeg vil bygge en til min kolonihave som skal hjælpe med at affugte og lave lidt varme når der kommer lidt sol skin

har en plan om at lave en trækasse som seti...

punkt 1... er der nogen forskel på hvilket "glas" der kommer på kassen min kommer til at sidde udvendigt og regnet med at sætte et stykke 3 mm akryl på som "glas"...

punkt 2 måske nogen der kan komme med en fornuftig termostat slå til og fra der er til at finde ud af for en ikke alt for teknisk fingernem person?? ;-)

hilsen Anders
Annonce
Hej Anders,

Jeg har brugt rigtig glas - en termorude jeg skildte ad - fandt en fornuftig størrelse i 4 mm på genbrugspladsen jeg fik lov at tage. Der er rygter om at plexiglas/ akryl bliver dårlig i de temperaturer solfangeren når. Solen gør vist også noget ved det. Det "rigtige" poly.. Et eller andet skulle være bedre men også meget dyrere. Så prøv at se efter en rude, hvis det er ok med dit projekt.

Jeg er lige blevet færdig med selve solfangeren og har testet den inden den bliver sat op og den kom hurtigt op på mindst 65 grader. Jeg har 80 dåser i min fanger. Så nu skal den bare op på taget så hurtigt som muligt.

Jeg har købt denne termostat tænd sluk på ebay og venter den en af dagene. Den lyder til at være simpel og lige til.
http://www.ebay.com/itm/160954043901?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Den skal så bygges ind i et kontrol panel, hvor jeg samtidig måler indgangsvarmen, rumtemp og udetemp.
det ser ud til at være en spændene termostat og noget som osse jeg sagtens kan finde ud af

hvordan er er dine dåser sat op???

jeg er selv lige blevet færdig med min prototype med 50 dåser ( 5 bred 10 høj ) og den fik de første solstråler i dag hvor den ramte 50.8 grader( har lagt føler fra et alm. ude/inde termometer ind i den)

jeg har bare lidt kondens i kassen som jeg håber kommer væk efter jeg lige fandt en lille utæt hed i kassen efter jeg monteret den så det fik jeg lige rettet i dag

men giv lige noget feed back på den termostat...
Min danner også kondens og kommer nok ikke af med det, trækker jo luft ude fra, så min er utæt :-)

Jeg har 8 dåser i bredden og 10 i højden eller også det omvendt...

Giver lige feedback, når jeg har fået termostat igang. Bestilte for 14 dage siden og der er ca. 3 ugers lev.
Oki jeg overvejer allerede at bygge en mere... men må nok hellere vente til der kommer nyt hus på kolonigrunden så vil jeg gerne have en stor en op på taget... hvor den så vil stå i den vinkel vides det hvordan det virker???
Jeg kan ikke rigtig få dit link til at virke.

Martin


Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også