brug af hånd pladesaks

Hejsa. jeg er startet på vvs udd. og vi skulle idag sidde og klippe blikplader ud til strimler. Men jeg kunne bare ikke få det til og se godt ud. vi skulle lave 10 lige strimler, men alle sammen kom der buede kanter på langs hvor jeg klippede. hvordan er tricket at få en perfekt lige klipning med en pladsesaks

mvh
Den uerfarne...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du ridser op med ridsenål. (stregmål). inden du klipper trimler.!
Formulerede mig nok forkert... Ridser self op. Kan også godt klippe efter stregen, men men det jeg klipper af bliver buet i kanten som om saksen trykker på kanten langs med hvor jeg klipper så jeg får ikke en pæn kant men en kant der er skæv/buet nedaf... Ved ikke om der giver mening...
Nu er det vel en 'ligeklipper' pladesaks du bruger, det lyder skørt men der er tre typer hhv til højre, venstre og ligeklip.

 

Smalle afklippede strimler i tynd plade, afklippet med en hånd pladesaks, har det med at krølle og blive buet, så efterølgende opretning er nødvendigt.
Der findes pladesakse til ligeklip, også kaldet pelikansaks, de er noget bedre til det, end dem som kan klippe kurver. (højre og venstre saks)
Pelikansaks


mvh jens
Ligger kæberne godt an mod hinanden? Hvis de er løse, klipper saksen skidt og der bliver mere strækning i metallet, og dermed mere bue.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kigger jeg på Idag....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis