Dørgrebsstang - Har 40 mm. døre, men har håndtag til 35 mm. døre.

Min mand og jeg har for nylig købt hus fra 1951. I den forbindelse har jeg været rundt og købe nye (gamle) Bakelit håndtag til stue- og overetage, så de skulle matche de originale håndtag, som vi fandt siddende på dørene i kælderen. Desværre er de originale 35 mm døre i forbindelse med ombygning blevet udskiftet med 40 mm døre. Det bevirker selvfølgelig, at håndtagenes dørgrebsstang (altså, den stang, som sidder sidder på tværs gennem døren og fæstnes ud i selve grebene) er for kort, og at de til huset nyindkøbte håndtag desværre ikke kan monteres.


Mit spørgsmål er nu, har I hørt om folk, der stod i lignende situation? Og ved I, hvordan de evt. løste problemet? Kender I nogen, som sælger dørgrebsstænger til Bakelit håndtag (de klassiske cigar-formede) til 40 mm døre? Eller skal vi nu ud at købe nye håndtag, altså reproduktioner, der er specielt fremstillet til nyere 40 mm døre? Sådanne har vi fundet på nettet, men kunne bare bedre lide tanken om 'originale' håndtag.


Håber, I kan hjælpe.


Mvh.
Sara 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg husker så er det en almindelig jernstang med kvadratisk tværsnit. Måske 10x10mm

Hvis du kan finde sådan en et sted så kan du lave de stænger selv.

Hvis du har dobbelt så mange stænger som du har håndtag så kan du save hvert enkelt over og sammensvejse dem i rette længde.

Du kan osse bare svejse små stumper i enden af hver stang

Og endeligt er det muligt at du blot kan bore nye huller i de eksisterende stænger - 2,5 mm længere ude i hver side!

(Faktisk kan du osse købe et nyt hus - der passer til dørhåndtagene jo)

Og husk så næste gang at købe et hus der passer til de efterstræbelsesværdige håndtag!

Du kan sagtens få fat i længere firkantpinde som de hedder. Du skal blot gå til en velassorteret isenkræmmer eller byggemarked. Du kan også evt. sende en mail. Så fikser vi det.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis