Hvilken maling skal jeg bruge?

Hej. Vores sommerhus trænger til en gang udendørs maling, specielt mod syd, hvor malingen er tør og skaller af.
Jeg ved ikke hvilken slags maling den tidligere ejer har brugt. Jeg har tænkt mig at bruge en heldækkende oliebaseret træbeskyttelse. Kan det give problemer, hvis der tidligere er malet med vandbaseret? Hvilket mærke kan I evt. anbefale?
Venlig hilsen
Molash
Hej. Vores sommerhus trænger til en gang udendørs... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der tidligere er malet med vandige produkter kan du ikke, uden meget grundig afrensning og slibning, male med med alkydmaling ovenpå.

Alkyd/oliemaling har en tendens til at blive sprød med tiden. Tag en malingsflage og gnid den mellem to fingre. Bliver den helt "knust" i små stumper, er det givetvis oliemaling der er på nu. Er det tilfældet, kan du fint fortsætte med oliemaling.
Hænger flagen nogenlunde sammen og virker elastisk, er det vandig træbeskyttelse der er brugt og så synes jeg du skal fortsætte med det.

Humlen i at male med de vandige typer er, at der skal renses bedre af, end med alkyderne. Det skal der fordi acrylmolekylerne har en ringere indtrængningsevne end alkyderne. Til gengæld danner de en bedre og mere stabil overflade, der ikke nedbrydes så hurtigt af sol, vind og vejr.

Det være sagt, så anbefaler jeg helst alkyd/oliemaling til huse tæt på kysterne. Det gør jeg fordi alkyd har letter ved at trænge ind og hænge fast, selvom der er tæsket salt dybt ind i træværket. Til gengæld må man forvente at male hvert 5-6 år med alkyd.

EISOE, jo, de fleste vandige træbeskyttelser er emulsionsmalinger. Bindemidlet er typisk alkyd/acryl, mens bæremidlet er vand. I emulsionerne opnår man således at drage fordel af både acrylens og alkydens egenskaber.

Lige til slut. Rens nu endelig grundigt af, inden nybehandling. Fjern alle- ALLE, løse flager, matslib blanke områder. Gå konstruktionen efter og dyk fremstikkende søm og skruer. Luk vindrevner og ridser. Udskift konstruktionsdele, der er begyndt at rådne. Vask af med algefjerner og skyl efter. Særligt på veskysten hvor der er meget salt i luften. Skyld grundigt.
Husk at grunde, hvis man er i bund ved råt træ. Og male så to-tre dækkende lag.

Læs eventuelt mere her: http://www.maling.nu/maling-af-traevaerk-ude.aspx


Skrevet af Charlottefrich på 21 maj 2012 06:32
EISOE, jo, de fleste vandige træbeskyttelser er emulsionsmalinger. Bindemidlet er typisk alkyd/acryl, mens bæremidlet er vand. I emulsionerne opnår man således at drage fordel af både acrylens og alkydens egenskaber.

Vask af med algefjerner og skyl efter. Særligt på veskysten hvor der er meget salt i luften. Skyld grundigt.


Hej Charlotte.Tak for det - og dine links :-)

Uvidenskabeligt synes jeg nu at træet holder bedre på den side ud mod havet ( 300m til vesterhavet ). jeg bilder mig ind at det er på grund af " imprægnering " med saltholdig luft ( havgus og så blæser det jo altid fra vest med saltholdig luft).

Den side mod øst kommer træet noget hurtigere til at se udpint ud.

Jeg bruger udelukkende vandige malinger og synes de holder godt - ca. 10 år.

Har dog besluttet at ændre min strategi og tage en side hvert eller hvert andet år



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mod syd og øst er der meget sollys som nedbryder overfladen ganske hurtigt. Og ja, saltet imprægnerer givetvis fint mod svamp m.m. Til gengæld udtørrer træværket og får revner og vindridser som i vintervejr med tåge og havgus, kan være de første steder, der får råd.

Jeg kender forresten flere, der maler sommerhus hvert andet år, men så kun 1 eller 2 af siderne. Egentlig også mest fornuftigt, at male der hvor malingen er nedbrudt. Der er jo ikke tungtvejende grunde til at male hvor der stadig ser fint ud. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også