Gamle vinduer kontra nye træ / alu

Hvor længe vil I mene at nye vinduer i dag holder i forhold til gamle originale fra 50-erne?
Mange siger jo at de gamle holder mindst 100 år da de er lavet af super godt træ. Men hvad så med de såkaldte vedligeholdelsesfrie alu vinduer? Er der nogle der har nogle erfaringer?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slettet



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Vinduer i træ alu skal bruges med fornuft - eller også ofte kaldet aluvinduer, kan udføres med en forholdsvis smal ramme - mens sprosserne bliver for kraftige til de opsprossede vinduer.
Aluvinduer egner sig bedst til vinduer med store ruder, mens du skal holde dig langt fra at bruge aluvinduer til vinduer med små ruder.
Men vær varsom med bare at udskifte til nye vinduer - ofte er det bedre at istandsætte de gamle originale trævinduer - både af hensyn til energi og æstetik.
/Flemming
Rene alu-vinduer kan vist ikke fås længere og i givet fald skal du holde dig langt væk fra dem, hvis du vil have energirigtigge vinduer.
I øvrigt ved jeg ikke hvorfor du lige fokuserer på alu (eller for den sags skyld træ-alu). Der findes også andre "vedligeholdsfri" vinduer og døre.
Det du dog skal være opmærksom på er, at der desværre er alt for mange producenter der, efter min opfattelse, bevidst vildleder, misinformerer eller måske endda ligefrem lyver om deres produkters data.
Vi er tilsyneladende desværre stadig bagud med udviklingen her i DK på området, selvom producenterne gør sig store anstrengelser for at følge med trenden fx god isoleringsevne, stort lysindfald og høj minimumstemperaturværdi (der har betydning for kondensering og skimmelsvamp)
-Så selvom vinduer af (alt) for mange opfattes som en simpel ting "der vel ikke kan være rocket science" så er det nu ikke sådan ligetil at sikre sig nogle vinduer med de bedste værdier eller blot de værdier man er blevet stillet i udsigt.
Flere, fx Energitjenesten, opfordrer også kunder til at få hjælp til at undersøge, om det ikke er bedre at renovere eksisterende vinduer end at udskifte dem til nye og muligvis dårligere produkter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis