Montering af lofter - er den måde ikke ulovligt?

Hej

Jeg har købt et hus, hvor de gamle loftsplader består at spånplade med træfolie på, hvor pladerne er sømmet direkte på spærene udenpå dampspærren, (der i øvrigt vender med foliesiden opad) uden at der er sat forskalling op mellem loftspladerne og dampspærren!

Har derfor flg spørgsmål, som jeg håber der er nogen, der kan hjælpe med:

Er det ikke ulovligt at sømme loftsplader direkte på spær uden at have forskalling mellem spær og dampspærre?

Er det ok at vende foliesiden opad på en dampspærre - skal folien ikke vende mod det varme rum?

På forhånd tak
Hej Jeg har købt et hus, hvor de gamle... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej gumbas..
er det ikke den byggesagkyndiges problem at han har overset det??

da vi købte vores hus, havde den sagkyndige vist gennemgået (hvis man kan kalde det det??) lige lovlig hurtigt..
han havde bla. overset små sætningsrevner i sokkel,utæt skotrende, meget utæt faktisk, delvis nedbrudt spær grundet skotrenden. vi klagede over det, og sagkyndige måtte skrive en check på 60000kr for fejlen.
måske en mulighed i din situation, men dog er jeg ikke sikker på om det gælder lige i din situation.
held og lykke :-)

Sletskov

hvilket år er huset bygget , da det er byggelovgivningen på pågældende tidspunkt der gælder
de krav der er og afgør om det er lovligt eller ikke er de krav der var i byggelovgivningen på husets opførselstidspunkt og ikke hvad der kræves i dag
så for at du kan få forsikringen til at betale kræver det at huset er opført EFTER den dato og år hvor det blev et krav i byggelovgivningen
er huset opført FØR den dato kan du ikke få noget , da det så er lovligt lavet og man som køber ikke kan forvente at det er bedre lavet end kravet på det tidspunkt

og det burde Orla Nrutrup især vide , med det han laver til dagligt , så mon ikke han lige skal få rettet hans kommentar eller få læst på hans grundviden inden han kommer med de udtagelser som fagmand
Skrevet af gumbas på 06 okt 2010 19:16

Konstruktionen er ulovlig...længere er den ikke.
Det er altså ikke korrekt, loftet er KUN ulovligt hvis der er et brandkrav i den del af konstruktion, er der ikke 1.sal på huset er der ikke noget brandkrav, derfor er loftet ikke ulovligt, ligesom tusindvis af andre lofter hvor der er opsat alm. 15mm profillofter direkte på undersiden af spærene, disse bliver jo ikke dømt ulovlige ved evt. salg i fremtiden, da det på udførsels tidspunktet jo var ganske almindeligt.

Skrevet af gumbas på 06 okt 2010 19:16

når nu jeg har ofret en formue på en forsikring
Okay,  jeg syntes ellers forsikringen er rimelig i pris, måske du har betalt alt for meget så...

Det er jeg fuldstændig klar over, og det har netop aldrig været tilladt at opsætte 12 mm loftsplader direkte på spærene når der er et spænd på 85-90cm. Jeg har forhørt mig hos byggemyndigheden samt hos en bygningskonstruktør, så det er på plads.

Der er derfor ingen tivivl, lofterne har aldrig kunnet opsættes lovligt og de er derfor ulovlige den dag idag.

Tiden må jo vise hvad der sker...ned skal skidtet uanset hvad, for vil ikke have farlige lofter hængende i huset.

Kan i øvrigt kun se at Orla siger det korrekte.....havde afstanden været 60cm, så havde loftet været lovligt, men alt derover er ulovligt, så Orla's kommentar er helt efter bogen.
Ikke hvis der snakkes spånplade

Se tabel 2 på nedenstående link.

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85
Skrevet af Koludabyg på 06 okt 2010 21:09
Det er altså ikke korrekt, loftet er KUN ulovligt hvis der er et brandkrav i den del af konstruktion, er der ikke 1.sal på huset er der ikke noget brandkrav, derfor er loftet ikke ulovligt, ligesom tusindvis af andre lofter hvor der er opsat alm. 15mm profillofter direkte på undersiden af spærene, disse bliver jo ikke dømt ulovlige ved evt. salg i fremtiden, da det på udførsels tidspunktet jo var ganske almindeligt.


Mig bekendt skal lofter i 1-plans huse også leve op til kategori 2....det har intet at gøre med om der er udnyttet tagetage, det gælder 1 eller 2 etages huse. Det står i øvrigt også på nedenstående link under Brandkrav.

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85
Hej

Et loft skal altid som minimum være en klasse 2 beklædning, og der er i den forbindelse forskellige krav som afstand mellem underlag, afstand/luft op til isolering m.m. der skal overholdes,
Dette fremgår normalt af monteringsanvisningen på de enkelte produkter.

Der må bl.a. ikke være mere end 25 mm luft/afstand bag en 15 mm rustik, og derfor er en krydsforskalling af 2 lag 21 mm forskaling ikke lovlig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis