DanSolar - solvarmer - blæsehastighed

Jeg har anskaffet og monteret en DanSolar på taget af mit sommerhus. Og den kører ganske meget når der er sol.

Men når jeg mærker på indblæsningen føles det næsten ikke af noget. Den "larmer" fint, dvs jeg kan høre at blæseren kører på fuld skrue, jeg kan ikke mærke en "vind" ind, kun en svag følelse af varme.

Er det hvad man kan forvente? Kan det være røret der sluger vinden?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fleksslanger er ikke det mest effektive du kan blæse igennem... Men jeg undrer mig faktisk mere over placeringen af røret på dit billede, for alle de luftsolfangere jeg har set har haft ud-rørt placeret øverst oppe, og taget luft ind forneden - for på den måde ikke at skulle arbejde mod den naturlige konvektion, idet varm luft jo helst vil opad. Er den sorte firkant jeg kan se på billedet selve blæseren - hvad er der i panelet der tvinger luften rundt - nogle kanaler eller ?


/ Claus

kunne godt se ud som din flex sad forkert
hvis det ikke bare er fordi den ligger need
og med hensyn til luft hastighed kan det
have noget med ingangs hullet at gøre

men en god ide i anden ombæring det vil
være rigtig godt hvis du isolerede den flex
slange så den virker ordentlig du har stor
varmetab på det stykke + kondens

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, den skal da helt sikkert stå op og røret bør være spiro såvidt jeg har ladet mig læse til.. og isolering skal du også have. Men når det er ordnet vil jeg meget gerne høre hvordan den performer, da jeg overvejer at bygge lignende system.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

El sporto
et spirorør ville helt sikkert hjælpe på airflowet men er ikke
strengt nødvendig
og grunden til at han ikke kan mærke den store storm
er nok at arealet på hullet er stort og det er ok
da det er den samlede mængde luft det drejer sig om
men jeg ville foreslå at han evt. lige tog blæser af og kontrollerede
at der ikke sad noget på tværs/klemme siden den larmer sådan
det kan også være den skal sættes ned i hastighed hvis den køre
på overarbejde kan den komme i svingninger hvis den ikke er
balanceret korrekt

var der ikke noget med at du ledte efter en styring Karsten
i en anden tråd om hvordan den kan laves
I såfald syntes jeg du skulle tjecke denne side
kig under luftsolvarmere nede under thermostat
der viser de hvordan den skal laves der ud over er det en ret interressant side

http://24volt.eu/index.php

siden er Svensk desvære

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, det er da en rigtig god side. Tak for linket.

Mht. spirorøret tænker jeg bare at det ikke er de kraftigste blæsere der sidder i de der solfangere, så mindre luftmodstand=bedre..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
det har du nok ret i
men så kan den skiftes med en fra en brugt PC
eller ny de findes i temmelige kraftige pc blæser
da de yngre generationer har tendens til at ville
spille de mest krævende spil

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hejsa.
Jeg er ked af at sige det, men det er vist hvad man kan forvente af denne model, den er kendt for ikke at blæse ret meget luft ind.
Kender selv en del til luftsolfangere, og denne er kendt for at fuske lidt med tallene.
De (Dansloar) skriver at blæseren, kan give 130m3, men glemmer at skrive at det er når blæseren er i fri luft. Når den er lukket inde i solfangeren, er der så meget luftmodstand at den giver langt mindre luft. Har hørt tal ned til ca. 30m3 i timen. Det er også derfor at den giver 250% mere varmeudvikling. Det er fordi den kun blæser meget lidt luft ind, så bliver temperaturen noget højere.
Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt tage fat i DanSolar (eller hvor den nu er købt), og klage over den.
Du kan evt. prøve at lave en lille hjemme måling på hvor meget den blæser. Tag en stor pose (90L sort affaldspose). Den skal være foldet ud, men tom for luft. Ved at holde den for hullet, og mål hvor lang tid det tager at fylde den.
130m3 i timen er ca. 36 liter i sekundet, så det skal tage ca. 2,5 sek at fylde en 90L pose.
De 30m3 i timen, er ca. 8,3 liter i sekundet, og så skal det tage ca. 11 sek at fylde posen.

Hvis den ikke kan dette, så klag og få pengene tilbage, det er meget villedende reklame, det de har gang i.
Lad os høre hvordan det går.

Mvh

SolFan

Hej igen.

Har lige set at DanSolar skriver at ventilatorerne giver ca. 70-90m3 alt efter tætheden i dit hus. Så åben døren ud, så der ikke bliver noget med overtryk i huset. Og så skal der nok være lidt vindstille den dag, så det ikke er blæsten der fylder posen.

Mvh

SolFan

Tak for alle jeres indlæg.
Lige et par svar.
Det er en DanSolar, som er monteret efter anvisninger på et dertil købt tagmonteringssæt. Så det er meningen at den skal ligge ned. Når det er sagt, så kommer varmen ind ovenfra i huset, hvilket måske ikke er er helt så smart som, når de er monteret på vægen og luften kommer ind ved gulvet. Men hvad, så ser man den mindre.

Jeg vil overveje at skifte rørert, og isolere det.

Og SolFan, tak for tippet med posen, det vil jeg lige prøve.

Venlig Hilsen.

Hej NyMedSommerhus.

Faldt lige over denne gamle tråd.
Og blev lige nysgerrig efter at høre hvordan det gik med sagen?

Mvh SolFan

Mvh

SolFan

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis