For ikke at komme ud i en hidsig debat omkring dækmærker og priser, må jeg igen bede Jer kigge på mit og Mærsk's link.
Gå ind under den dækstørrelse I har brug for og kig på "detaljer" ud for det aktuelle dæk. På de allerfleste dæk er der indtil flere testorganisationers resultater og det kan være meget overraskende. Ofte hænger pris og kvalitet slet ikke sammen, dog med den undtagelse at man ofte finder de ringeste dæk blandt de allerbilligste.
Nu var Michelin nævnt længere oppe. Michelin har altid være kendetegnet ved meget lang levetid og stor slidstyrke, men samtidig har de aldrig været verdensmestre på våd vej. Det er ved at blive bedre, men det varer længe endnu, inden de finder vej til mine biler.
Der er ingen garanti for, at dyre mærkedæk i alle dicipliner er de bedste. Ligeledes skal man kigge meget på, hvad man selv vægter højst. Jeg er f.eks. meget fascineret af at købe dæk, der har gode styre og bremseegenskaber i vådt føre, hvorimod jeg er ligeglad med slidstyrke, fordi jeg kører for lidt til at slide mine dæk ned. De bliver skiftet længe før pga ælde.
Pga at jeg bor, hvor der ikke er off. snerydning, vægter jeg greb i sne højt, når jeg skal vælge vinterdæk. Til gengæld hænger jeg på at hjælpe naboer igennem snemasserne!
Det med hastighedskoden har ikke blot betydning for lige netop hastigheden. Det har også noget at gøre med stabiliteten i dækket at gøre ved højere hastigheder, men også med belastningen. Det opdager man lynhurtigt, hvis man kører i en relativ tung vogn. Selv inden for den tilladelige hastighed for dækket, er der en verden til forskel på det lavt ratede dæk og det højere ratede. Derfor er det en meget dårlig ide at købe et dæk, der kun er godkendt til 140 km/t selv om man med sig selv ved, at man aldrig kommer over 110 km/t
Faktisk er dækkets hastighedsrating lige så vigtig som støddæmpernes funktion.