mineralsk olie til gammel dieselmotor

Hej der - min gamle volvo penta md5a skal have skiftet olie.
Er der en speciel grund til at jeg skal ofre semisyntetisk til sådan en gammel dieselmotor, eller er det fint bare at hælde ny mineralsk olie på med jævne mellemrum?
mvh Jacob
Hej der - min gamle volvo penta md5a skal have... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
et lille tillægs spørgsmål:-)
har en gl. yanmar motor 2qm15g er der nogle der kan hjælpe hvilken olie der anbefales til den / og gear olie???
Hej Je_ns

Det er nu ikke rigtig når du skriver om specifikationerne på 5w- 40 olie. Jo lavere tal, jo tyndere olie. Og en 5 - 40 olie bliver ikke tyndere end 5 i viskositet og ikke tykkere end 40 i viskositet, under normale forhold. Derudover " W " betyder ikke vinter, men oplyser at oliens viskositets tal er op lyst i det amerikanske SAE system.

MVH finn
Hej Finn
Der tager du grundigt fejl...

W betyder winter, den er god nok, der har været en større diskusition på et andet fora...

Så det første tal er er ved kold olie, hvor en w5 er tyndere end en w10
Ligeledes er en 40 olie tyndere end en 50 ved varm tilstand..

mvh jens

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b.../motorolie
Skrevet af Håndværkeren på 16 feb 2010 15:21
Din gamle motor vil nok have bedre af en simisyntetisk, der er en bedre smørre evne så vidt jeg ved. Og sådan en gammel svend kan da godt lide at blive forkælet lidt

V.h.  Håndværkeren

Var dette en selvopfyldende profeti kære Håndværker



www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Skrevet af Håndværkeren på 17 feb 2010 18:32
Drifts temperaturen på en Diesel ligger mellem 65 og 75 + Den er dog nok højere inde i motoren, for det er kølevandet der måles.


En 4-takt påhængsmotor har typisk en termostat der arbejder ved 52 grader så motoren aldrig kommer over 55 grader...
Uden termostat vil den ligge nogle få grader over vandtemperaturen og få en del kondensvand i olien.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Håndværkeren på 19 feb 2010 17:05
Hmm ! Jeg er da ikke gammel, der er da næsten et år til jeg fylder 60


Tænkte det nok - er jo en ren yngling ved siden af dig - 2 år til jeg fylder 60

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hej Je-ns
Ja det må du godtnok undskylde, men du har ret. Det er da rart at man stadig kan blive klogere.

Mvh Finn
Alt forladt Finn

mvh jens
Hvis nu en ældre motor har kørt på mineralsk olie hele tiden og man så hælder semiisyntetisk olie på vil koks aflejringerne så forsvinde og motoren begynde at bruge olie? Jeg havde nemlig som KTM en ældre diesel bil der fik full syntetisk olie på og derefter kørte den længer mellem opfyldning af diesel end motorolie. Det jeg vil gerne vil vide kan man med fordel skifte til semi syntetisk.Efter hvad jeg kan finde ud af skal man på en Volvo Penta Tamd 40B bruge en Volvo penta single grade olie. Det må være en semi syntetisk olie? Der findes jo en masse forkortelser i spec. af olier. Skal de opfylde alle eller det det ok at de opfylder nogle af spec. F.eks API. De forskellige specs, er det specs for forskellige lande. Før kan jeg huske der var en mil spec. så hvis den havde den spec som også var foreskrevet af producenten af motoren så var det ok at bruge.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis