Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs det kunne måske være rart at have den rigtige længde forstag når man endelig her fået plads ved mastekranen. Ellers skal man jo monterer den gamle, sætte "noget" ind og så prøve sig frem.. så skal staget af igen og et længere på igen.. Med mindre man vil sejle med et par ekstra sjækler..

Og så kunne det være sjovt, om man kunne regne sig frem til at man skal forlænge sit forstag med x cm

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det har du fuldstændig ret i. men da ingen tilsyneladende kender mastens optimale hældning, hvad er det så lige man vil måle ?
Finder man den rigtige længde, på den fodformede måde, er der jo så flere muligheder. Sejle med en sjækel, evt. et beslag, måske anskaffe en længere vantskrue, eller ?

Hvorfor købe en ny, så længe man ikke har længden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er vi helt enige i..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Optimale hældning ? er vist individuelt - skrev derfor 30cm i lodret, agterover - som rettesnor/udgangspunkt - skrev også at vantskrue/toggles kunne/skulle bruges.. Har ingen idé om hvordan du lynæs løser dine problemer - men har jeg ingen gode råd/erfaring - læser jeg gerne og kunne derved lære og fremkommer ikke med uovervejede indlæg og syrlige negative kommentarer. Vi løser hver vores problemer på hver vores metode, valgte at spørge her på LDS..

gom: Forsøger med et ternet A4 ark og stopper videre i denne tråd... Tak for ideen..

Håndværker>Nope - privat... Og måske derfor jeg søger en løsning/udgangspunkt INDEN der investeres i nyt vant/skrue og/eller forlængelse af rulleforstag - flytning af forstag osv...

Mvh

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Hej igen

Nu tog jeg lige bogen (sejl og rigtrim) med hjem igår da jeg lige var på havnen og kigge til båden

Der er på side 63 et skema samt et eksempel på en 12 m mast mede en hældning på 3 gr. skal målet ved bommen være 63 cm. det er umiddelbart mere end man lige regner med, prøvede teorien af på min egen da vi satte masten på sidste år ,og det virkede altså med et bedre sejlresultat og mere stabilitet ,men mit forstag blir forlænget yderligere med 5 cm i år

Tim  
 
Fortsætter du på den måde Svalebo, vil du om en del år få mastetoppen i knolden hver gang du stiger op fra kahytten
Hey Tim: Her sidder jeg nu med gevaldigt røde ører Efter at belemre LDS samt være påståelig da du første gang skrev - kryber jeg til korset - havde åbenbart ikke læst, ordentligt på lektien - der står HØJT og TYDELIGT i Sejl og Trim - et mål på 63cm... Dog ikke hvormeget forstaget forlænges ved dette mål - kan du huske fra din egen ??
Men har nu et fast holdepunkt på 65cm ved bommen.. TAK

Mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Milady hvis du holder de 63, sænker du samtidig bomnokken med 18.24 cm.
forudsætninger  mast 12m     bom 3.41m
63 / 12 * 3,41 = 18.24
Så hvis de 63 er ud fra 3 gr. er det jo så 6.08 cm pr grad.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs: Gisp - det var en hel del.. Men mange tak for den udregning - et slag på tasken, det giver i omegnen af 15cm på forstaget.. Er dig taknemmelig lynæs - for véd nu, det er uladsigpraktisérbart - både mht forstagets længde men så sandelig også bommen som uværgeligt vil hive sprayhood'en af.. Så ikke mere langhalm fra min side

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis