Havedam pumpe

ØØhhh, har anlagt en havedam med 20 fisk i på cirka 6000 liter.
Har kigget som en bindegal efter en pumpe der ville være velegnet uden at den koster en bondegård. Har PT to stk kørende for at få det rette flow. Faldt over den her

http://nettobuild.dk/shop/pumpe-med-springvand-23394p.html

Er der nogen der gider give mig bare en god grund til at jeg ikke skulle købe den istedet for de andre MEGET dyrerer pumper. Har ringet til butikken, og de siger den sagtens kan køre i døgndrift uden problemer.

Mvh
Franz
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen du linker til er en Boyu pumpe (eller andet private-label)
Jeg har via mit arbejde aftestet den pumpe (og solgt den)
Ca. 90% af alle pumperne er kommet retur inden for det første år og samtlige vi selv har brugt i vores system er gået i stykker.

Den bruger også helt vildt mange watt i forhold til hvad den leverer, en normal 9000L havedamspumpe med en løftehøjde på 2.3m bruger kun 100w, altså 80w mindre end den du linker til. Det beløb den bruger mere i strøm, kan du i stedet bruge på en pumpe af bedre kvalitet.

Laguna Free-Flo 4500 55w (ca. 4500L/T som er nok til din sø)
Denne koster omkring 1500,- men så har du nærmest også en pumpe for livet.
Så blev jeg så meget klogere. Takker. Men så et andet spørgsmål, har istedet for kaldnes 3 brugt pvc el installations rør som masse til mit kommende biofilter. Mit spørgsmål er, er det ok for det emne bare at ligge på bunden, skal det ikke op til overfladen og iltes? Hvad er kravet til et biofilter for at omstændighederne er optimale for bakterierne?
Hvilken diameter har disse rør?

Det optimale er biobolde i bunden (så langt op du ønsker det) og så et par filtersvampe i toppen, vandet skal så sprayes ud over filtersvampene, så vandet "risler" ned over dine biobolde.
Dette giver langt det mest effektive filter.

Bare husk på, at det let kan blive dyrere at fylde 2 rør op med biobolde, filtersvampe m.m. end at købe et færdigt sæt (med UV)
Det er de der 18 mm (tror jeg) rør, der er klippet af i 1-2 cm stykker. Altså så de meget ligner kaldnes 3. Hmmmm, har jo et trekammer filter, første kammer er grov filter med net og 6 rund børster, andet kammer er med japan måtte og til sidst skumgummi måtte som materiale. Sidste kammer er jo så der hvor biomassen skal være. Kammeret er 122(lang)*44(bred)*50(høj). Vandet løber selv til i den ene ende af kammer fra de andre kamre, hvor jeg jo så pumper det væk igennem et UV filter tilbage i dammen. Jeg har tilsat luft i det sidste kammer. Så spørgsmålet er hvad der lige nøjagtigt skal til for at det filter kommer til at virke.
Oh på den måde.

De rør du har vil ikke have den store virkning - Du skal have noget der skaber så stor en overflade som muligt. Du kan fx. få nogle biobolde der har 300m2 overflade pr. L medie! Jo større overflade - jo bedre filter.

Du skal pumpe vandet igennem dit UV inden det kommer i filteret, det virker bedst.
Annonce
Laguna Powerjet Free-Flo 4500

Pris: DKK 925,00

http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=3292

mvh johnia

Har købt pumpe nu, skulle være OK. Men TCDK, jeg har ikke noget valg, vandet skal og må igennem filteret før det når UV lyset, i og med det hele er anlagt så vandet selv løber til filteret og jeg så pumper det tilbage derfra. I det nævnte kammer, hvor meget biobolde/kaldnes vil du anbefale, måske hvor meget lavasten? Sumasumarum er, hvad er det mest optimale forhold for biokulturen i det sidste af mine filterkamre under de givne omstændigheder? Materialer/mængde/vandflow?????? Matematik de herrer, if you please :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis