Hvis man vil investere i et træskib,skal man gøre sig klart,hvor meget tid,man vil ofre på det hele,-derfor rådes der,at man udser sig.så "ungt" et skrog,som muligt.Derved minimerer man muligheden for råd svamp etc.
Vil man have "sjæl" og personlighed i sin hobby,-så skal man købe en træbåd (alt efter pengepung),-jeg mener,der er jo mere kondensbalje,i en plasticbåd,som er spyttet ud af en form og jeg har klart på fornemmelsen,at der er følgende ting,som gør at folk vælger en fiberbåd:Nemmere og hurtigere vedligeholdelse,billigere i indkøb (også som ny)
For mit eget vedkommende,havde jeg i længere tid,spejdet efter en lystfiskerbåd og jeg VILLE,bare have én i træ.Når vi taler om selve sejladsen,så er en trækutter klart tungere,den har nogle dødere bevægelser i vandet,ligger helt klart bedre i hård sø.Til sammenligning,observerer jeg ofte,at når den ligger side om side,i lystbådehavnen med de andre plasticbåde,så skal der ikke megen brise til,for at de andre ligger og trækker frem og tilbage i fortøjningerne,imens min egen af træ,ja den ligger næsten helt stille.
Selv synes jeg ikke,at arbejdet i foråret er så slemt,man skal tage den med ro og gå der og nyde,at klargøre sit træskib og tage det som en hobby og ikke et stykke acordarbejde,nyde en tår kaffe og noget bagværk,så går det hele mere gnidningsløst.Jeg købte en 24 fod trækutter,lærk på eg,årgang 1980,så var jeg rimeligt sikker på,at det hele ikke var en gang råddent lortepram.
Bunden skrabes og males med den gode gamle (forbudte)kobberpatent,som man selvfølge køber af fiskerne,-det andet nye bundmaling,kan overhovedet ikke opfylde kravene,man kan ligesåvel arrangere 10 hunde til,at overpisse det hele,det vil have samme virkning.
Når vi snakker vedligehold,af et i forvejen sundt skrog indvendigt,så er der mange forskellige foreslag,nogle bruger trætjære og div.andre af fabrikanternes færdige midler,-men selv gør jeg det,at alt hvad der er under dæk,der fylder jeg en havesprøjte op med ½ petrolium & ½ linolie,det er en god forebyggende coctail og det sprøjter jeg så alt det indvendige med og resten af båden lakeres udvendigt med Hempels 222 marinelak.
Når div.sejlerfolk etc.kommer gående hen ad bådebroen og kigger på de forskellige både,så stopper de altid op og står der og batragter min træbåd i længere tid og kommer med en masse kommentarer og når sommervarmen er på,så nyder jeg lugten/duften,af tjære,træ,olie og fiskegarn.
Vil man have træbåd,så vil man have træbåd og det er bestemt arbejdet værd.
Mvh.
Johnny V.