opvaskemaskine tager ikke vand ind,

Hej.
'
Jeg har en gammel opvaskemaskine, den tager ikke vand ind, jeg kan høre vandet kommer igennem slangen, og så er det det. jeg kan høre pumpen, køre men der kommer ingen vand. nogen der ved hvad det eventult kunne være.

det er en øko favorit 473

Mvh kim
Hej. ' Jeg har en gammel opvaskemaskine, den tager... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vores "næsten ny" (under 3 år) Bosch SuperSilence begyndte at stoppe midt i programmet, bipper flere gange og meldte Færdig->| men uden at slukke selv som den gør normalt. Jeg prøvede flere gang at reset'e og starte forfra, men den gik hurtigere og hurtigere ud af programmet og meldte Færdig ->| Den røde lampe med vandhane-symbolet lyste.

Jeg check'ede afløbspumpen og sien i vandlindtaget, men det var ikke noget at se.

Til sidst ringede jeg efter en reparatør. Han kom og fortalte at maskinen ikke kunne tage vand ind fordi vandkammeret var tilstoppet, og det kunne man ikke åbne og rense; det skulle skiftes - flere tusinde kr.! Han anbefalede at købe en ny maskine og anbefalede et mærke hvor vandkammeret kunne åbnes og renses.

Vandkammeret sidder i venstre side. Det er lavet i gennemsigtigt plastik. Jeg kunne se at aflejret kalk (vi har hårdt vand!) havde løsnet sig og faldet ned og dannet propper i de små "gange" der fører vandet rundt. Det var tydeligt at vand havde svært ved at komme ind, den lille vandmølle, der registrerer vandflow, kørte ganske langsomt rundt, når jeg startede et program.

Jeg slukkede for strøm og lukkede for vandet og afmonterede vandtilførselsslangen i bunden af vandkammeret. Så lavede jeg en slange med en tragt og forbandt den til vandkammeret, tragten 30 cm over toppen af vandkammeret. Så begyndte jeg at hælde varm eddikesyre-opløsning (3%) på. Det gjorde jeg over en times tid. Jeg har nok samlet hældt en liter på. Jeg kunne se at det straks begyndte at virke, det boblede op når syren åd kalken. Jeg lod det stå natten over. Næste dag koblede jeg vandslangen til igen og startede, og så virkede den igen.

Tip: Slangen jeg brugte var akvarie-luftslange og jeg brugte fuge-patron-spidser til at forbinde tragt/slange/vandindtag.
Man kunne nok slippe nemmere, hvis man jævnligt afkalkede maskinen :-/


http://politiken.dk/forbrugogliv/bo...helt-rent/

http://www.matas.dk/matas-citronsyre-400-g

"Afkalkning af opvaskemaskine: Sæbebeholderen fyldes op med Citronsyre, og maskinen køres igennem på normalt program uden service."

Ramte lige en side med en masse (gode) rengøringstips

http://www.knudedan.dk/Pages/dan/TipsogTricks.aspx
Kalken i vandkammeret kan ikke fjernes ved normal afkalkning (via "vaskerummet"). Vandkammeret sidder lige efter vandtilførslen og her kommer citronsyre eller have man nu anvender ikke igennem. (Vi anvender selv citronsyre.)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis