Oh, frihed!

Oh, frihed!

Et af de elementer der driver os til at risikere livet på to hjul er frihedsoplevelsen. Verden for vore dæk. Vi elsker de kringlede veje der fører os forbi ukendte områder til fremmede byer og biotoper… Men vi skal jo også hjem igen. Og hvis der er noget der ikke svinger på en motorcykel så er det kortlæsning! Derfor denne lille anbefaling til de kørere for hvem tanken om en GPS ikke er poppet op…

Jeg kører med en håndsyet, amerikansk lædersaddel, italienske fremrykkere, et bredt, tysk styr og koniske, amerikanske spejle. At spejlene på grund af styret kommer helt ud på hundrede og tyve centimeters bredde giver et totalt overblik bagude. At gribe så bredt giver fornemmelsen af et endnu videre udsyn – hele kørestillingen giver en fornemmelse af at sidde i en lædersofa, flyve lavt hen over asfalten og favne verden. Prikken over i’et er min GPS. "Udsynet" er udvidet over bakker og byer. Jeg har monteret en Garmin eTrex Legend i en smart holder midt på styret – lige til at klikke af og på. Min eTrex indeholder et præcisionskort hvor selv de små, navnløse skovveje er på. Når jeg kører kan jeg således se min placering midt på kortet som automatisk vender rigtigt i forhold til min køreretning. Jeg kan zoome ind så jeg kan se selv en lille kurve gemme sig på den anden side af bakketoppen. Eller jeg kan zoome ud og se hvor jeg befinder mig i en større sammenhæng. Tilbageværende afstand, forventet ankomsttid, reel fremdrift og måske halvtreds flere kørselsdata samt sol, måne, tid, fisketid og meget mere er standart software. Slut med at standse i vejsiden og fumle med kort!

GPS’en kommunikerer selvfølgelig med computeren og kan let opdateres med den seneste software. Når man har lejet en fiskehytte langt oppe i Sverige kan man slå adressen op på Shell GeoStar (europæisk pendant til Kraks vejviser), markere stedet som waypoint på kortsoftwaren og overføre det til GPS’en. Så er det bare at køre; kortet viser vej. Det er et udbredt fænomen blandt os motorcyklister at vi så gerne kører efter næsen; og det er bare at køre(!) for man kan altid finde vej…

I Danmark koster en Garmin eTrex Legend fra omkring treogtredive hundrede kroner og opefter, Roads & Recreation kortet koster omkring fjorten hundrede kroner og en holder koster et par hundrede. Jeg handlede over nettet i England. I England koster eTrex Legend omkring toogtyve hundrede, kortet godt en tudse og holderen halvanden hundrede… Under femogtredive hundrede for dette altid pålidelige udstyr - de penge er sandelig givet godt ud! Min varmeste anbefaling.

…Og nårhja; en anden holder i bilen og det er bare at klikke GPS’en på dér.

Oh, frihed!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis