Kan øl blive for gammelt?

Hej
Jeg har fundet nogle Øl i mit bryggers hvor sidste anvendelsesdato er overskredet med et lille års tid.. hvad er jeres erfaringer med den slags? kan øl blive for gammelt, eller skal der bare stå en dato på øllen,

Venlig Hilsen
David
Hej Jeg har fundet nogle Øl i mit bryggers hvor... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede en aftale med den gamle, da jeg boede hjemme hos dem. Hvis datoen skred for ham, måtte jeg nappe øllerne uden betaling. Jeg siger ikke at jeg gemte den gode drik for ham, men jeg fortalte ham heller ikke når det var opppe over;-)

Og så har jeg drukken en eneste alkoholfri øl i livet. Det var nytårsaften som jeg holdte på et stativ på Nordsøen. Faxe Free... føj!!
Og for at det ikke skal være løgn drak jeg også et glas alkoholfri rødvin. Den var lidt tam, men ellers OK.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis ikke flaskerne har været udsat for sollys og ikke har stået for kold så er det ikke noget problem.
Jeg har selv smagt porter fra 1952 den smagte fantastisk.
Øl med høj alkohol procent holder sig bedre en een med lav.
Jeg har åbnet en alm. Carlsberg der var ca. 1 år over sidste salgsdato og den løb da selv ud af flasken i form af skum?? Og har da også oplevet det med andre øl.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er denne tråd jo ikke helt ny mere - men jeg kan da supplere med at almindeligt øl smager allerbedst når det er helt frisk - altså ved rundvisning på bryggeri.Så oplever man en helt fantastisk duft og smag!.
Prøv det.
Når det står hos købmanden/brugsen/tanken så er det allerede flere uger "gammelt" og smagen er ikke den samme.
Smagen bliver gradvist kedeligere med tiden.
Men jeg ville på den anden side ikke tøve med at drikke flere år gammelt øl - det er jo fremstillet så velkontrolleret, at det næppe kan blive dårligt. Altså uden urenheder og uden uønskede mikroorganismer.

Stærkt øl - det kan være en anden sag - det kan godt være atdet bliver bedre med alderen?

Personligt så drikker jeg det så hurtigt som muligt :-)

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Jeg så en TV-udsendelse forleden med de herlige gutter fra "nak og æd" Kokken havde frem-tyllet en vist nok 35 år gl. øl - og den smagte fortrindeligt ifølge de to.
Sikkert nok - jeg kunne godt tænke mig at smage deres mad.

Bortset fra frisuren, så er han jo sikkert en rigtig god kok.

To ulykker kommer sjældent alene.

Er han da ikke blevet klippet endnu  Ja det ser lækkert ud - når bare man ikke altid er klar over hvad der bliver serveret. 

Jeg tror faktisk at jo højere alkohol% jo længere kan det holde sig - forudsat at det er tæt og opbevares rigtigt 

Nu siger min signatur jo at jeg selv fremstiller øl - og det har jeg gjort i alverdens afskygninger i mere end et år nu.

Og kan bekræfte at øl sagtens kan holde mindst et år 

Smagte fornyligt en af dem ( belgisk røgøl på ca. 6% vol. ), der var mere end et år gammel - og den smagte himmelsk 

Har også læst om at Carlsberg kan finde på at servere en påskebryg, der er 35 år gammel for deres gæster !

Jeg tror det mest beror på om det bliver opbevaret rigtigt - mørkt og køligt, lys er bandlyst.

Skal så også siges at mine jo er upasteuriserede og ufiltrerede - kan godt være at det er derfor de godt kan udvikle sig positivt med alderen. Men de bliver helt sikkert også for gamle på et tidspunkt - der er jo ingen konserveringsmidler i  ( andet end alkohol, derfor tror jeg de stærkeste holder længst )


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så en udsendelse hvor nogle dykkere hev nogle flasker portvin op fra havets bund. Der havde de ligget trygt og godt i næsten 200 år. De åbnede en af flaskerne og smagte på indholdet, og blev forbavset over at det nærmest smagte som eddike, men var bestemt ikke dårligt, og ville sikkert være fortrinneligt i en salatdressing 
Jeg har også fået "gammelt" øl der smagte godt, men omvendt har jeg også fået sol-øl, og det glemmer man ikke lige med det samme 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis