Rejsning af gitterspær / skæve spær

Da vi rejste gitterspær til vores garage, sømmede vi tværstiver på under spærene til afstivning. Efter påsømning af lægter blev disse skråstivere fjernet, vindtræksbånd monteret og strammet op. I nat efter en god nats blæsevejr samt regn, er alle spærene en
en del ude af lod ca 2 cm fra top til bund af spæret. Kan dette være forkert spænding af vindbånd ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det kan sagten være dine vindtræksbånd, der er strammet for meget i den ene ende.

En tømre jeg kender, siger at et spær max. på "gå" 1 tomme i toppen, så dit problem er ikke så stort. Det er jo trods alt "kun" en garage.
Jeg er mere nervøs om spærene nu bliver hvor de er. Bliver taget feks mere stabilt efter tagpladerne B6 Eternit kommer på ? Den hældning på ca 1 tomme kan måske være dråben der for spærene til at læge sig i storm.....=:-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er netop derfor man har denne regel med 1 tomme.

Når der kommer Eternit på, så bliver taget MEGET mere stabilt.

Taget lægger sig ikke ned i storm, det kan det simpelthen ikke, når du har sat vindtræksbånd på. (og Eternit, og lægter)

Arbejd du bare videre som planlagt, der sker ikke noget med din garage - heller ikke i stormvejr.

Hvis du har lavet konstruktionen ordentligt, og forankret det ordentligt i fundamentet, så kan du godt sove roligt i stormvejr.

Jeg har selv lavet 4,3 meter rejsning på mit hus, og jeg er lige nervøs ved hvert eneste stormvejr. Men det holder endnu.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 28-08-2001).]
Jeg undrer mig nu godt nok over, at de tværstivere bliver fjernet overhovedet og i hvertfald inden pladerne kommer på. Men da jeg byggede brugte jeg ikke vindtræksjern, så det erstatter måske tværstiverne?

Mvh Jørgen
(amatør)

Med venlig hilsen

Jørgen
Vindtræksbånd eller vindTRÆKSbånd.

Vindtræksbånd sørger for at trækket i konstruktionen ikke trækker taget skævt, som derved kan vælte.

Man bruger dem også i vægge, og der kan man sammenligne med en reol fra IKEA, der er også et kryds bagpå - prøv at pille dem af, så kan man virkelig se effekten.

Man har erstattet skråstivere, som i modsætning til vindtræksbånd er bedre til tryk en træk, med vindtræksbånd, da disse kan strammes helt op til violinstrenge. Derfor er det også vigtigt at man har et 45 graders kryds, så der ikke er noget der bliver trukket skævt.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis