Bordplade

Jeg er i gang med at lave et udekøkken, og har i den forbindelse lavet en kogeø hvor der skal isættes en bordplade på ca. 130 x 110 dog lidt i domino facon. der skal skæres et hul til grillen i den ene side.

Er der nogen der ved hvordan man selv støber en bordplade, kan den evt støbes som terrazzo.

Jeg forestiller mig at jeg vil bygge en form og deri hælde, en cement masse eller lign deri, men bliver det stærkt nok eller hvad.

Gorm Andersen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er ikke at få det stærkt nok (det er let nok, du kan evt. bruge lidt armeringsnet af det billige fra Jem&Fix). Problemet er at det bliver så monstertungt, at du ikke kan lægge pladen op på "bordet" bagefter.

130cm x 110cm = 14300 cm2 x lad os sige 5 cm beton/terrazzo/sten ? = 71500 cm3.... Det er hvad ? 71 liter beton af ca. 1,6-2 kg. Det skal i være tre mand om at vende om.

Men når det først er støbt, og ja du kan sagtens lave en form at støbe det i. Så vender du formen om, og sætter pladen på plads. Herefter skal den slibes og poleres. Vil du lave det "som terazzo", så har jeg set noget "pænt" gjort ved at man farvede beton'en lidt mørk, og hældte nogle diverse stenarter i. Når man så sliber (og det skal man gøre MEGET), så kommer stenene frem igen, og især hvis man sliber eks. en hel cm af, får man store flotte flader af stenene frem, som vil stå i flot kontrast til den mørkfarvede beton. Du kan evt, også anvende koraller og halvædle stene i din "produktion", det giver også flotte farvespil.

Jeg vil dog anbefale at du gør TO ting inden du støber pladen komplet:
1) Tag ikke for mange forskellige stentyper med. Det giver lidt kludder i synsindtrykket. Lidt har også ret.
2) Lav en mindre "prøveplade", eks, 10x20 cm så du kan danne dig et indtryk af hvilke sten du vil bruge, hvordan det ser ud, og hvor tyk pladen skal være, hvor meget du skal slibe etc. etc. Du kan evt. genbruge din "form" til flere forsøg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis