Fi kontra HFI relæ?

Jeg fik lavet tilstandsrapport forleden, og et punkt i rapporten er, at jeg kun har FI-relæ på min elinstallation. Jeg har altid troet, at det var et HFI relæ. Huset er i øvrigt fra 1970. Er der nogen, der ved, hvordan man ser forskel på FI/HFI?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hth123

Jeg fik lavet tilstandsrapport forleden, og et punkt i rapporten er, at jeg kun har FI-relæ på min elinstallation. Jeg har altid troet, at det var et HFI relæ. Huset er i øvrigt fra 1970. Er der nogen, der ved, hvordan man ser forskel på FI/HFI?


Ja - det står sikkert på relæet, FI vs. HFI. Hvis ikke, kan du kigge efter den mærkning der skal være der mht. udløsestrøm. På et FI relæ er den typisk 0,5A eller 1A, hvorimod et HFI har en udløsestrøm på max 0,03A (30 milliampere).

For din egen skyld skal du få udskiftet relæet til et HFI eller PHFI. Det vil i de fleste tilfælde sikre personerne i husstanden mod farlige stød i tilfælde af overgang i brugsgenstande.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg mener at det bliver lovpligtigt med hpfi relæ i alle bolig installationer fra 1-6 eller1-8. Hvis man ikke har jord ud i installationen er et funktionelt hpfi relæ stærkt at anbefale,. tjeck evt. www.linde-electric.dk/ der står noget om det.

mvh
Tak for de gode svar vedr. mit forældede FI relæ i et tidligere indlæg. Har nogen et bud på hvor vi ligger prismæssigt, hvis jeg skal have udskiftet fra FI til HPFI incl. håndværkerudgifter? Jeg ved godt, at jeg selv skal holde nallerne fra det, så dette bliver ikke en lav-det-selv-opgave!!!
Citat fra Hth123

Tak for de gode svar vedr. mit forældede FI relæ i et tidligere indlæg. Har nogen et bud på hvor vi ligger prismæssigt, hvis jeg skal have udskiftet fra FI til HPFI incl. håndværkerudgifter? Jeg ved godt, at jeg selv skal holde nallerne fra det, så dette bliver ikke en lav-det-selv-opgave!!!


Jeg ville sige omkring 1000 kr. inkl. montage

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis