Ond, ond skimmelsvamp..

Hej

Min kæreste og jeg er for 6 mdr siden flyttet ind i et ca 100 år gammelt hus som kun er delvist isoleret. Køkken, badeværelse, soveværelse og entre er isoleret. Stue, repos og trappeopgang er uisoleret.

Vi oplever desværre nogle store problemer med skimmelsvamp. Der har været et stort angreb på den uisolerede væg i trappeopgangen som er blevet fjernet af profesionelle (Microclean) og det er også væk nu. Men der er begyndt at komme andre angreb andre steder på væggen, som vi jævntligt vasker væk med rodalon. Det skal siges at der ikke er kommet skimmel igen på samme sted når først vi har fjernet det med rodalon. Men der kommer hele tiden noget nyt andre steder.

Vi har nu fået den ide at få sat ventilationsriste i alle vinduer og i havedøren så der kan ske lidt luftskifte.

Men kan det være nok? Vi vil kun meget besværligt kunne efterisolere trappeopgangen (pga. trappen) så det vil vi helst undgå..

Er der nogen som har en god ide?

På forhånd tak.

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der flere forskellige slags svampe - nogle rigtig lede og nogen knapt så lede...

I er nødt til at få nogen til at vurdere, hvilken slags svamp, der præcist er tale om...

Derefter kan i tage stilling til, hvordan man kommer af med den.

Har i en forsikring, der dækker råd og svamp???

Hvis i har - så involver dem i det - de er også interesserede i at komme af med den ubudne gæst.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Tak for dit svar lassemor

Vi bor til leje, så det er egentlig ikke vores bord.

Jeg ved ikke hvad det er for en svamp, det firma der var her for at fjerne svampen sagde at det var ligegyldigt at undersøge hvilken art der var tale om, da deres afrensning ville dræbe alle slags skimmel. Men det er jo egentlig lidt ligegyldigt, for problemet er den svamp som er her nu..

Som nævnt ved jeg ikke hvad det er for én, men den er sort, og nogle steder grøn (det må være to forskellige).

Uanset hvad, så går den væk når vi går i krig med rodalon..

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har fundet et link - måske kan du bruge det i forhold til, hvordan du skal forholde dig til svampen.

Det er jo ikke helt godt nok at vaske den væk - du skulle jo gerne undgå, at den overhovedet kommer igen

Der står også lidt om forskellige svampe mv.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Jeg har hørt at hvis du påfører atamon fra en sprayflaske, og lader det sidde, uden at tørre det af, og påfører flere gange indtil det drysser ned fra væggen, så skulle det også gå væk og ikke komme igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Rodalon er et godt produkt at fjerne skimmelsvampe med, men hvis der stadighed er gode forhold for skimmelsvampe (fugt/temperatur), så genopstår problemet senere, da da klorin og Rodalon virker på den måde ,at den "dræber" de nuværende svampesporer, men har ingen langtidsvirkning.

Der kan nemt være forurenet med skimmelsvampesporer i rummene med tilknytning til angrebsstedet og det kan personer reagere meget forskelligt på.

Jeg har lige haft en sag, hvor et synligt område på ca. 1 m2 under en trappe i en kælder med skimmelsvampeangreb, havde forurenet et helt hus, og måtte saneres/rengøres overalt.
Hej Orla, tak for dit svar.

Det startede med at være 1-2 m2, som blev afrenset af proff. Efterfølgende mycrometertest var fin.

Problemet opstår nu kun på en uisoleret væg. Vi har normal temp, og normal fugtighedsniv. så det må være mødet mellem varm/kold på den uisolerede væg som er problemet.

Huset er desværre freddet så det kan ikke foretages nogen ændring i væggens opbygning, og det er en enkeltstensvæg uden hulmur, så dér kan der heller ikke efterisoleres.

Som nævnt kommer der nogle udluftningsventiler i døre og vinduer for at hjælpe lidt til, men hvad kan ellers gøres, når man ikke må efterisolere?

På forhånd tak

 

Varme og udluftning er vist den eneste løsning så.
Kan nu ikke forstå at en sundhedsrisiko som skimmel på en væg ikke må løses med de rigtige midler selvom huset er fredet. Men har ikke lige styr på fredninsgloven...

Jeres udlejer skal løse problemet! Det må i have krav på. Det er jo ikke jeres hus som du selv skriver.

Har problemet altid været der? Også før i flyttede ind?

Tørrer i tøj indendørs?
Er der andre kilder til fugt? Ligger badeværelset tæt ved trappeopgangen? I så fald hold døren til badeværelset lukket og husk rigtig god udluftning efter badning.
Køb evt en fugtmåler så i reelt kan hold øje med hvad luftfugtigheden er.

Tja det var mine bud... håber du kan bruge noget af det

mvh jan
Fandt det her: Og det er ikke en reklame fra min side!

Skimmelsvamp, kondens og BioRid

Af Kristoffer Nilaus Olsen
Vi har en overgang været plaget af skimmelsvamp i et svært tilgængeligt hjørne af badeværelset, hvor to ydervægge mødtes. Hverken udluftning eller rengøring kunne gøre kål på problemet, som i bund og grund kom af, at temperaturforskellen om vinteren mellem luften udendørs og indendørs var så høj (og isoleringen så ringe åbenbart), at den indvendige luft afgav fugt, som satte sig på væggens glasvæv og gav næring til mugsvampene.

Tilfældigt kom vi en dag forbi en malerbutik på Østerbro, der reklamerede med produktet BioRid / BioWash fra Kefa, som til en relativt billig pris skulle have en væsentlig virkning på kondensbetingede mugskader.

Vi anvendte produktet, som i sin simpleste form består af en Didecyl Dimethyl ammonium chlorid-baseret vask, som efterfølges af en gang 'maling', der indeholder vulkansk aske, hvis tekstur er så ujævn, at det samlede overfladeareal mangedobles. Det betyder, at vandet kun kan sætte sig som meget små partikler, der hurtigt genoptages af luften.

Siden vi behandlede væggene i badeværelset med produktet, har vi ikke oplevet nye forekomster af mug - kondensen sætter sig i stedet på vinduet, hvor det er lettere at få øje på, tørre af og lufte ud.

Jeg har ikke kunnet finde meget vidende eller positiv omtale på dansk om produktet ud over producentens egne fact sheets, hvilket undrer mig kraftigt i lyset af den relativt lave pris og den meget effektive virkning. Jeg vil derfor gerne anbefale det til folk, der har problemer af samme karakter.

Links:
http://www.kefa.se/en/biribr.htm
http://www.kefa.se/en/biwa.htm
Tusind tak for tippet jancar.

Og som svar på dine spørgsmål:

Der har altid været fugt problember i huset, dog ikke så slemt som nu.

Vi tørrer kun sjældent tøj indendøre, normalt bruger vi vores aftrækstørretumbler.

Mht. om der er andre kilder til fugt, så er svarret faktisk ja. Hjørnet af netop den væg som er skimmelramt har et "flækket" fundament. Det er ved at blive udbedret. Tagrendeafløbet som også løber ned lige ved problemvæggen har været stoppet i længere tid, så der er vandet løbet lige ned i revnen i fundamentet. Sidst men ikke mindst, så er der en brønd 1,5m fra væggen. Den er fyldt med vand. Vi ved ikke hvorfor, men har bedt vores udlejer om at få den tømt.

Kan det tænkes at dette "vandland" vi har omkring vores hus har noget med det at gøre? At der måske er trukket vand/fugt op gennem væggen?

Hele huset er på 54m2, i to plan, så du kan nok forestille dig at grundplanet af huset er meget lille. Der er ca 5 meter fra badeværelse til trappeopgang. Vi har også vaskemaskine og tørretumbler stående i entreen, hvor der er fri adgang til stue, og videre til trappen (inden døre imellem).

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også