Sort køkken bordplade?!

Jeg skal til at lave køkkenbord ved siden af komfur og vask. Jeg vil gerne at det skal være sort. Jeg vil gerne som udgangspunkt have træplader, men er åben for bedre ideer. Jeg har hørt om spritbejse. Er der andre måder hvorpå man kan male det sort? Tænker både økonomisk og slitage ift daglig brug. Er der nogle netsider hvor man evt kan se mulighederne?
Mvh Rikke
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den SKAL være af træ , er der kun spritbejse og 3 gange lak bagefter eller få den lavet i moseeg , men det er MEGET dyrt
alternativt kan du få laminatbordplader der er sorte
hvis det kun er et stykke af bordpladen er der jo også muligheden med en sort stenplade , men den er også rimelig dyr
Hvad med en beton bordplade ? Den er da til at farve og lakere.
Ellers jo, sortmalet træ er nok det letteste at arbejde med.
Jeg har tænkt mig (når jeg når dertil) at købe en 40mm egeplade og give den sort junkers rustikolie. Den skal nok efterbehandles et par gange om året hvis den skal blive ved at være pæn.

På Mifa-Pladen (http://www.mifapladen.dk/filer/Behandlinger/eg_ju_ruo_sort_1200.jpg) kan du se hvordan det ser ud.

Jeg har en spisebordsplade (også i eg) som jeg har givet klar junkers rusikolie og den holder sig rimelig pæn på 2 år med dagligt slid efter to unger (inkl. faveblyanter/tusser m.m.)

Men der er nok ingen tvivl om at en sort granitplade er nr. 1 (og det er prisen så også) :-)
Citat fra Staun

Jeg har tænkt mig (når jeg når dertil) at købe en 40mm egeplade og give den sort junkers rustikolie. Den skal nok efterbehandles et par gange om året hvis den skal blive ved at være pæn.

På Mifa-Pladen (http://www.mifapladen.dk/filer/Behandlinger/eg_ju_ruo_sort_1200.jpg) kan du se hvordan det ser ud.

Jeg har en spisebordsplade (også i eg) som jeg har givet klar junkers rusikolie og den holder sig rimelig pæn på 2 år med dagligt slid efter to unger (inkl. faveblyanter/tusser m.m.)

Men der er nok ingen tvivl om at en sort granitplade er nr. 1 (og det er prisen så også) :-)


husk lige inden du bruger den olie at kontrolere at der ikke er stoffer i der kan skade fødevare , det kan jo ikke undgås at der kommer med direkte på pladen i et køkken

og den bliver jo ikke rigtig sort af olie medmindre du blander farvepigment i
det billede du linker til er ret misvisende , den bliver slet ikke så mørk kun ved brug af olie
Annonce
Citat fra bredker

husk lige inden du bruger den olie at kontrolere at der ikke er stoffer i der kan skade fødevare , det kan jo ikke undgås at der kommer med direkte på pladen i et køkken

Naturligvis

Citat fra bredker

og den bliver jo ikke rigtig sort af olie medmindre du blander farvepigment i
det billede du linker til er ret misvisende , den bliver slet ikke så mørk kun ved brug af olie

Øv - det var ellers mit indtryk efter at have snakket med Mifa. Det er jo sort rustik olie fra junkers - der er vel blandet pigment i. Klar olie vil naturligvis ikke give en sort farve.
Citat fra bredker

hvis den SKAL være af træ , er der kun spritbejse og 3 gange lak bagefter eller få den lavet i moseeg , men det er MEGET dyrt
alternativt kan du få laminatbordplader der er sorte
hvis det kun er et stykke af bordpladen er der jo også muligheden med en sort stenplade , men den er også rimelig dyr



Hejsa nogle der ved hvor man kan få sådan en Moseeg bordplade? har søgt længe på nettet, Konen har besluttet at vi skal have Junckers Moseeg gulv, men jeg vil være sikker man kan få en bordplade der passer til, inden jeg bestiller gulvet
Jeg havde en massiv olieret træbordplade som jeg også gerne ville have sort. -Jeg forsøgte forskellige olier, men det kom til at virke mere beskidt end sort. Jeg tog derfor chancen og købte en bordplade lak fra Trip trap i mat sort og sleb pladen ned så godt det overhovedet var muligt. De anbefaler at man giver den 2 lag, men gør man det forsvinder årerne og pladen kommer til at virke som en laminatbordplade. Jeg nøjedes derfor med kun at give den 1 gang og nu står den med tydelige årer og struktur vildt flot efter 3 måneders hårdt brug. Umiddelbart efter lavede jeg samme trick på en rå egetræsborplade og det virkede ligeså godt. -Jeg har aldrig fortrudt mit valg om lak. -Det kan anbefales!!
Du kan købe en god bordplade af eg, bøg eller anden hård træsort og herefter give den spritbejdse og lak, det er en relativt billig og udmærket løsning. At det skal være "moseeg" kan jeg ikke se.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også